Akademia ogłosiła tegoroczne nominacje. Wbrew pewnym przypuszczeniom, filmy, o których myślałam, mówiło się, że mają szanse na nominacje nie pojawiły się na tegorocznej liście do wyścigu po statuetkę. Zanim pojawił się w kinach film Kamerdyner ze względu na obsadę mówiło się o dużych szansach, ostatecznie jednak coś w tym filmie chyba nie wyszło, ponieważ wszelkie informacje na jego temat ucichły. Jestem zdania, że w ostatnich latach statuetkę za najlepszy film otrzymują filmy "zaangażowane" poruszające "ważny, najlepiej historyczny temat". W 2011 roku przewijał się temat przezwyciężania własnych ograniczeń (Statuetka dla Jak zostać królem wygrywająca między innymi z Czarnym łabędziem i 127 Godzinami), w 2012 był to swoisty hołd dla historii kina (Statuetka dla Artysty wygrywającym z Hugo i moim zdaniem z bardzo niedocenionym Czasem wojny Spielberga i rola Miechelle Williams w Mój tydzień z Marilyn) w 2013 wygrała Operacja Argo (a ja nie mogłam przeżyć, że to nie Nędznicy wygrali, albo chociaż Życie PI, bo złudzeń nie miałam, że Django ma jakieś realne szanse).
W tym roku wydaje mi się, że duże szanse po rozdaniu Globów ma Grawitacja choć uważam, że film ten zasługuje uwagę głównie ze względu na walory wizualne (montaż, dźwięk, reżyseria), niekoniecznie kreacje aktorskie (Choć tu bardziej podobała mi się rola Clooney`a), ale dobrze by było jakby w końcu wygrał film z pogranicza SF, zamiast ciągle filmowe wycinki z historii. Kapitan Philliphs jako całość nie wydał mi się filmem wyjątkowym, rola Hanksa dobra, ale przyzwyczaił on nas do wysokiego poziomu, na większą uwagę zasługiwała tu kreacja drugoplanowa Barkhada Abdi i jego nominacja do Oscara jest zasłużona. Nie wierzę realnie, że Wilk z Wall Street mógłby zostać najlepszym filmem roku (komedia to o ćpaniu i malwersacjach przecież, ma szanse takie jak Django przed rokiem, czyli niewielkie), ale mam ogromną nadzieję, że Leonadro Di Caprio w końcu dostanie statuetkę, bo w tym filmie pokazał jak bardzo dobrze potrafi grać. Więcej spodziewam się po Zniewolonym i niestety wydaje mi się, że to ten film zgarnie najwięcej statuetek głównie ze względu na temat jaki podejmuje, choć mnie nie zachwycił. Ponoć wszyscy zachwycają się w tym filmie rolą drugoplanową Lupity Nyogo, jednak moją większej uwagi nie zwróciła, to już lepsza była tu jednak rola Fassbendera. Dallas Buyers Club to film dobry, choć temat bardzo ciężki. Tu myślę, że po zdobyciu Globa za rolę drugoplanową Jared Leto może również liczyć na Oscara (jestem zwolenniczką nagradzania aktorów już z jakimś dorobkiem, zamiast wręczać nagrody aktorom, dla których jest to praktycznie debiut - jak przyznaję dobra rola była Barkhada Abdi jest w Kapitanie Phillipsie, może nawet lepsza od tego co pokazał Leto, ale to jego debiut). Sierpień w Hrabstwie Osage warto obejrzeć dla kreacji przede wszystkim Meryl, ale i Julia pokazała, że potrafi świetnie grać. Mam złudną nadzieję na Oscara dla Meryl, moim zdaniem jest zdecydowanie lepsza od Sandry i Cate, a Adams do Meryl nawet nie ma sensu porównywać. Realnie byłabym skłonna uwierzyć w rywalizację Meryl z Judi Dench, chociaż wszelkie znaki na niebie i ziemi mówią, że Oscar trafi do Cate Największym nieporozumieniem w kwestii nominacji aktorek pierwszoplanowych jest wyróżnienie Sandry Bullock (rola przeciętna). Film Ona zdecydowanie warto zobaczyć dla świetnych dialogów i moim zdaniem ma szansę na Oscara ma w kategorii scenariusz. American Hustle najprędzej zdobędzie Oscara za kostiumy lub scenografię i niestety Lawrence w tym roku w kategorii aktorka drugoplanowa nie ma silnej konkurencji, chyba że Akademia mnie zaskoczy i nagrodzi Julię Roberts.
Obejrzałam większość nominowanych filmów i tak wyglądają moje Oscarowe przewidywania:
Najlepszy film
„American Hustle”
„Grawitacja”
„Kapitan
Phillips”
„Nebraska”
„Ona”
„Tajemnica
Filomeny”
„Wilk
z Wall Street”
„Witaj
w klubie”
„Zniewolony”
Mój faworyt: „Wilk z Wall Street”
Prawdopodobny zwycięzca: „Zniewolony”
Laureat: „Zniewolony”
Laureat: „Zniewolony”
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Christian Bale
Bruce Dern
Leonardo
DiCaprio
Matthew McConaughey
Chiwetel Ejiofor
Mój faworyt: Leonardo DiCaprio
Prawdopodobny zwycięzca: Matthew McConaughey
Laureat: Matthew McConaughey
Najlepsza aktorka
pierwszoplanowa
Amy Adams
Cate Blanchet
Sandra Bullock
Meryl Streep
Judi Dench
Mój faworyt: Meryl Streep
Prawdopodobny zwycięzca: Cate Blanchet
Laureat: Cate Blanchet
Najlepszy aktor drugoplanowy
Bradley Cooper
Barkhad Abdi
Jonah Hill
Jared
Leto
Michael Fassbender
Mój faworyt: Jared Leto
Prawdopodobny zwycięzca: Jared Leto
Laureat: Jared Leto
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Jennifer Lawrence
Sally Hawkins
June Squibb
Julia Roberts
Lupita Nyong’o
Mój faworyt: Julia Roberts
Prawdopodobny zwycięzca: Lupita Nyong’o
Laureat: Lupita Nyong’o
Najlepszy reżyser
David O. Russel
Alfonso Cuaron
Alexander Payne
Martin Scrosese
Steve McQueen
Mój faworyt: Alfonso Cuaron
Prawdopodobny zwycięzca: Alfonso Cuaron
Laureat: Alfonso Cuaron
Najlepszy scenariusz oryginalny
„American Hustle”
„Blue
Jasmine”
„Nebraska”
„Ona”
„Witaj
w klubie”
Mój faworyt: „Ona”
Prawdopodobny zwycięzca: „Ona”
Laureat: „Ona”
Najlepszy scenariusz adaptowany
„Kapitan
Phillips”
„Przed
pólnocą”
„Tajemnica
Filomeny”
„Wilk z Wall Street”
„Zniewolony”
Mój faworyt: „Wilk z Wall Street”
Prawdopodobny zwycięzca: „Zniewolony”
Laureat: „Zniewolony”
Najlepszy film nieanglojęzyczny
„L’Image manquante”
„Omar”
„Polowanie”
„W
kręgu miłości”
„Wielkie piękno”
Mój faworyt: „Wielkie piękno”
Prawdopodobny zwycięzca: „Wielkie piękno”
Laureat: „Wielkie piękno”
Najlepsza charakteryzacja i
fryzury
„Jackass: bezwstydny dziadek”
„Jeździec znikąd”
„Witaj
w klubie”
Mój faworyt: „Witaj w klubie”
Prawdopodobny zwycięzca: „Witaj w klubie”
Laureat: „Witaj w klubie”
Najlepsza muzyka oryginalna
„Grawitacja”
„Ona”
„Ratując Pana Banksa”
„Tajemnica
Filomeny”
„Złodziejka
książek”
Mój faworyt: „Ratując Pana Banksa”
Prawdopodobny zwycięzca: „Grawitacja”
Laureat: „Grawitacja”
Najlepsza piosenka
„Alone Yet Not Alone”
„Kraina
lodu”
„Mandela: Long Walk to Freedom”
„Minionki rozrabiają”
„Ona”
Mój faworyt: „Kraina lodu”
Prawdopodobny zwycięzca: „Kraina lodu”
Laureat: „Kraina lodu”
Najlepsza scenografia
„American
Hustle”
„Grawitacja”
„Ona”
„Wielki
Gatsby”
„Zniewolony”
Mój faworyt: „Wielki Gatsby”
Prawdopodobny zwycięzca: „Grawitacja”
Laureat: „Wielki Gatsby”
Najlepsze efekty specjalne
„Grawitacja”
„Hobbit:
Pustkowie Smauga”
„Iron
Man 3”
„Jeździec
znikąd”
„W
ciemność. Start Trek”
Mój faworyt: „Grawitacja”
Prawdopodobny zwycięzca: „Grawitacja”
Laureat: „Grawitacja”
Najlepsze kostiumy
„American
Hustle”
„The Invisible Woman”
„Wielki Gatsby”
„Wielki
mistrz”
„Zniewolony”
Mój faworyt: „American Hustle”
Prawdopodobny zwycięzca: „Wielki Gatsby”
Laureat: „Wielki Gatsby”
Najlepsze zdjęcia
„Co
jest grane, Davis?”
„Grawitacja”
„Labirynt”
„Nebraska”
„Wielki
mistrz”
Mój faworyt: „Grawitacja”
Prawdopodobny zwycięzca: „Grawitacja”
Laureat: „Grawitacja”
Najlepszy długometrażowy film
animowany
„Ernest
i Celestyna”
„Kaze
tachinu”
„Kraina lodu”
„Krudowie”
„Minionki
rozrabiają”
Mój faworyt: „Kraina lodu”
Prawdopodobny zwycięzca: „Kraina lodu”/ „Kaze tachinu”
Laureat: „Kraina lodu”
Najlepszy dźwięk
„Co
jest grane, Davis?”
„Grawitacja”
„Hobbit:
Pustkowie Smauga”
„Kapitan
Phillips”
„Lone
Survivor”
Mój faworyt: „Grawitacja”
Prawdopodobny zwycięzca: „Grawitacja”
Laureat:
Najlepszy montaż
„American
Hustle”
„Grawitacja”
„Kapitan
Phillips”
„Witaj
w klubie”
„Zniewolony”
Mój faworyt: „Grawitacja”
Prawdopodobny zwycięzca: „Grawitacja”
Laureat:
Najlepszy montaż dźwięku
„All
is lost”
„Grawitacja”
„Hobbit:
Pustkowie Smauga”
„Kapitan
Phillips”
„Lone
Survivior”
Mój faworyt: „Grawitacja”
Prawdopodobny zwycięzca: „Grawitacja”
Laureat: „Grawitacja”
[edit post Oscarowy]
Nieskromnie tylko napiszę, że pomyliłam się tylko w przypadku jednej wygranej. Oscary w tym roku bez niespodzianek, skoro udało mi się z taka skutecznością wytypować zwycięzców!
Właściwie ani nie jestem zła ani rozczarowana, ponieważ większość typów przewidziałam. Faworyci dostali statuetki, a jedyną niepewną kategorią była statuetka dla najlepszej aktorki drugoplanowej i właściwie Oscar dla Lupity uważam za najbardziej "zmarnowany". Najprawdopodobniej więcej nie usłyszymy o tej aktorce. W pozostałych przypadkach jednak nagrodzono "stare wygi" i to jest ok. Trochę mi szkoda Scosrsesse. Tyle nominacji i żadnej statuetki, a film jest świetny i chętnie obejrzę go drugi raz. Po tym jak Leo nie dostał statuetki ludzie wieszczą teorie spiskowe, że skoro nie dostał teraz, to dostanie dopiero na starość za całokształt. ja jednak wierzę, że jest to taki aktor, że jeśli któregoś roku się jednak "poświęci" i zagra w nieco "ambitniejszym" nudnym filmie o "głębszym przesłaniu" to statuetkę ma w kieszeni.
[edit post Oscarowy]
Nieskromnie tylko napiszę, że pomyliłam się tylko w przypadku jednej wygranej. Oscary w tym roku bez niespodzianek, skoro udało mi się z taka skutecznością wytypować zwycięzców!
Właściwie ani nie jestem zła ani rozczarowana, ponieważ większość typów przewidziałam. Faworyci dostali statuetki, a jedyną niepewną kategorią była statuetka dla najlepszej aktorki drugoplanowej i właściwie Oscar dla Lupity uważam za najbardziej "zmarnowany". Najprawdopodobniej więcej nie usłyszymy o tej aktorce. W pozostałych przypadkach jednak nagrodzono "stare wygi" i to jest ok. Trochę mi szkoda Scosrsesse. Tyle nominacji i żadnej statuetki, a film jest świetny i chętnie obejrzę go drugi raz. Po tym jak Leo nie dostał statuetki ludzie wieszczą teorie spiskowe, że skoro nie dostał teraz, to dostanie dopiero na starość za całokształt. ja jednak wierzę, że jest to taki aktor, że jeśli któregoś roku się jednak "poświęci" i zagra w nieco "ambitniejszym" nudnym filmie o "głębszym przesłaniu" to statuetkę ma w kieszeni.
- Dallas Buyers Club - 6 nominacji
- Grawitacja - 10 nominacji
- American Hustle - 10 nominacji
- Kapitan Phillips - 6 nominacji
- Wilk z Wall Street - 5 nominacji
- Tajemnica Filomeny - 4 nominacje
- Sierpień w hrabstwie Osage - 2 nominacje: najlepsza aktorka pierwszoplanowa Meryl Streep, najlepsza aktorka drugoplanowa Julia Roberts
- Ona - 5 nominacji
- Kraina Lodu - 2 nominacje: najlepsza piosenka, najlepsza muzyka
- Wielki Gatsby - 2 nominacje: najlepsza scenografia, najlepsze kostiumy
- Hobbit: Pustkowie Smauga - 3 nominacje: najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż dźwięku
- Iron Man 3 - 1 nominacja: najlepsze efekty specjalne
- W ciemność. Star Trek - 1 nominacja: najlepsze efekty specjalne
Generalnie nie rozumiem zachwytu nad Grawitacją- zdjęcia piekne ale film sam w sobie mierny. Nie mogłam sie odczekać ogłoszenia listy i kiedy przeczytałam ja pierwszy raz na Media River zaskoczył mnie brak nominacji dla Pacyfic Rim, Mam też nadzieję, że DiCaprio dostanie wreszcie Oskara.
OdpowiedzUsuńLeo w tym roku ma rzesze internetowych grup wsparcia i stworzono wiele memów dotyczących tego, że najwyższa pora by w końcu zdobył statuetkę ;-). Im więcej oglądam filmów z aktorami nominowanymi w tym roku w kategorii najlepszy aktor tym bardziej upieram się, że Leo powinien wygrać.
OdpowiedzUsuńLeo najlepszy! Wilk z Wall Street to jeden z najlepszych filmów! Wielki Gatsby też fajny, Hobbit. Grawitacja też mnie nie przekonuje może ze względu na obsadę, a Zniewolony wydaje mi się nieudolną podróbką Django. Wątpię, żeby coś mogło pobić Wilka...(Ukłony dla Scorsese). Chyba, że Witaj w klubie, bo muszę przyznać, że Matthew jak zawsze niesamowicie boski!
OdpowiedzUsuń