sobota, 21 lutego 2015

Oscary 2015






Styczeń i luty dla filmowych blogerów to "pracowite" miesiące. Po ogłoszeniu nominacji do Oscara weekendy stały się zbyt krótkie by zdążyć obejrzeć wszystkie wyróżnione filmy, a przecież nie tylko Oscarami się żyje. 

Co roku można było wyróżnić pewne tematyczne filmowe tendencje  takie jak już kilkakrotnie wypominany przeze mnie rok 2011 "przezwyciężania" własnych granic (Rok Jak zostać królem, Czarnego łabędzia i 127 Godzin) po którym nastał 2012 będący hołdem dla kina (Artysta  wygrywający z Hugo i wspomnienie Marylin w Mój tydzień z Marylin). 2013 był rozczarowaniem gdy wygrało Argo z Les Miserables, a w 2014 pomimo wielkich akcji i wsparcia fanów Leonadro Di Caprio i tak nie dostał zasłużonego Oscara za Wilka z Wall Street, przegrywając z odmienionym fizycznie Matthew McConaughey`em (jak wszyscy wiemy Akademia uwielbia fizyczne przemiany). 

2015 jest natomiast rokiem filmów biograficznych. W najważniejszych kategoriach pojawiają się tytuły, które są historiami "życiem napisane": Gra Tajemnic, Teoria wszystkiego, Foxcatcher, Niezłomny, Mr. Turner, Dzika droga. W kategorii najlepszy film obawiam się, że zwycięży Boyhood, którego fenomenu zupełnie nie rozumiem. Godna podziwu jest determinacja i konsekwencja w kręceniu filmu przez 12 lat, ale ani historia, ani gra aktorska (choć posypały się również nominacje w tej kategorii) mnie nie urzekły i zupełnie nie rozumiem tego fenomenu (złośliwie komentując: seriale też kręcą przecież przez lata). Najwyżej ze wszystkich nominowanych filmów oceniłam Grę tajemnic, gdzie "wszystkie składowe": historia, Benedict Cumberbatch, dialogi, a mam również słabość do filmów "historycznych" sprawiły, że pod względem "punktowania" cenię go najwyżej, choć moim numerem jeden w tej kategorii jest zdecydowanie Birdman będący obrazem współczesnej popkultury, jednocześnie świetnie nakręcony. Kiedy oglądałam Grand Budapest Hotel nawet nie myślało się jeszcze o Oscarach, choć już na wiosnę pisząc o tym filmie doceniałam charakteryzacje i zastosowaną w nim narracje książkową (rozdziały) i kompozycję szkatułkową (a film trafił wtedy na moją listę do obejrzenia właśnie ze względu na to, że w roku ubiegłym Anderson był wyróżniony nominacją za Kochanków z księżyca).

W kategorii najlepszy aktor pierwszoplanowy mamy wielki powrót Michaela Keatona w Birdmanie i to jemu w tym roku najbardziej kibicuję w kategorii najlepszy aktor pierwszoplanowy (film, który jest też "swoistą" biografią), choć podobnie jak w roku ubiegłym obserwując wyniki Globów obawiam się, że wygra Eddie Redmayne za świetną kreację i fizyczną przemianę (jak wiadomo Akademia lubi to) w Teorii wszystkiego. Eddiego lubię i śledzę od lat kilku, ale wierzę, że będzie miał jeszcze swoją szansę w przeciwieństwie do Keatona, którego gwiazda zabłysnęła prawdopodobnie tylko ten jeden raz i szansa się taka więcej nie powtórzy.

W kategorii najlepsza aktorka pierwszoplanowa najbardziej "zaskoczyła mnie"  rola Rosamund Pike i jesienią kiedy pojawił się nowy film Finchera (brak nominacji w kategorii najlepszy reżyser? Zaginiona dziewczyna to świetnie wyreżyserowany film), choć wszelkie znaki na niebie i ziemi mówią, że w tym roku triumfować będzie Juliane Moore (bardzo dobra rola w Still Alice, choć większe wrażenie zrobiła na mnie w Mapach gwiazd Cronemberga w tym roku). Nominacja Felicity Jones zasłużona za Teorię wszystkiego zasłużona, choć nie ma tu na pewno mowy o wygranej.

W kategorii najlepszy aktor drugoplanowy bezkonkurencyjny pozostaje J.K.Simmons, który podobnie jak Moore zgarnął już kilka nagród za te kreację i raczej pozostawia swoich rywali bez większych szans. Edward Norton jest niewątpliwie dobry w Birdmanie podobnie Duvall w Sędzi. Ethan Hawke nie zrobił na mnie najmniejszego wrażenia w Boyghood (no nic na mnie nie zrobiło wrażenia akurat w tym filmie).

W kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa nie będzie niespodzianek, statuetka prawdopodobnie trafi do Patricci Aruette (Boyhood). Ciesze się z wyróżnienia Keiry Knightley (W Grze tajemnic jest taka, jaka najbardziej ją lubię) i Emmy Stone (na nagrody za wcześnie ale jak nie raz nie dwa wspominam ta aktorka ma szansę zajść daleko). W tym roku nominacja Meryll Streep za Tajemnice lasu wydaje się być przyznana chyba dla zasady "rok bez nominowania Meryl rokiem straconym".

Zdecydowanie w pozostałych kategoriach cieszy mnie dostrzeżenie Wolnego strzelca (najlepszy scenariusz oryginalny - świetne dialogi, choć szkoda że nie doceniono Gyllenhala).

W tym roku rozczarowujące są animacje, bez żadnego "pewniaka". Wielka szóstka jest animacja dobrą, podobnie jak Jak wytresować smoka 2 (ale to już było, dobry sequel, ale jednak tylko sequel), ale nie zachwycają. Mówi się natomiast o wielkim niedocenieniu tutaj i nawet nie nominowaniu filmu Lego Przygoda.

Oczywiście należałoby tu wspomnieć o tegorocznym wielkim triumfie polskiej Idy, która ma bardzo poważne szanse na Oscara, ale cóż poradzić jeśli ten film zwyczajnie mnie nie zachwycił i nie rozumiem tego fenomenu.

Obejrzałam większość nominowanych filmów i tak wyglądają moje Oscarowe przewidywania:


Najlepszy film:          

Birdman
Boyhood
Gra tajemnic
Teoria Wszystkiego
Grand Budapest Hotel
Snajper
Selma
Whiplash


Mój faworyt: Birdman

Prawdopodobny zwycięzca: Boyhood
Laureat:  
Birdman


Najlepszy aktor pierwszoplanowy:

Michael Keaton
Benedict Cumberbath
Eddie Redmayne
Steve Carell
Bradley Cooper

Mój faworyt: Michael Keaton

Prawdopodobny zwycięzca: Eddie Redmayne
Laureat: Eddie Redmayne

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa:

Julianne Moore
Rosamund Pike
Felicity Jones
Reese Witherspoon
Marion Cotillard


Mój faworyt: Julianne Moore

Prawdopodobny zwycięzca: Julianne Moore
Laureat: Julianne Moore

Najlepszy aktor drugoplanowy:

Edward Norton
Ethan Hawke
Mark Rufallo
Robert Duvall
J.K. Simmons

Mój faworyt: J.K. Simmons

Prawdopodobny zwycięzca: J.K. Simmons
Laureat:  J.K. Simmons

Najlepsza aktorka drugoplanowa:

Emma Stone
Meryl Streep
Keira Nightley
Laura Dern
Partica Auqurette


Mój faworyt: Emma Stone

Prawdopodobny zwycięzca: Partica Auqurette
Laureat: Partica Auqurette

Najlepszy reżyser:

Alejandro Gonzalez Inarritu
Bennett Miller
Wes Anderson
Richard Linklater
Morten Tyldum


Mój faworyt: Alejandro Gonzalez Inarritu

Prawdopodobny zwycięzca: Richard Linklater
Laureat: Alejandro Gonzalez Inarritu


Najlepszy scenariusz oryginalny:

Birdman
Boyhood
Grand Budapest Hotel
Foxcatcher
Wolny Strzelec

Mój faworyt: Wolny Strzelec

Prawdopodobny zwycięzca: Grand Budapest Hotel
Laureat: Birdman

Najlepszy scenariusz adaptowany:

Gra tajemnic
Teoria Wszystkiego
Whiplash
Snajper
Wada ukryta

Mój faworyt: Gra tajemnic

Prawdopodobny zwycięzca: Whiplash
Laureat: Gra tajemnic

Najlepszy film nieanglojęzyczny:
           
Dzikie historie
Lewiatan
Ida
Mandarynki
Timbuktu

Mój faworyt: ?

Prawdopodobny zwycięzca:  ?
Laureat: Ida

Najlepsza charakteryzacja i fryzury:

Foxcatcher
Strażnicy galaktyki
Grand Budapst Hotel 

Mój faworyt: Grand Budapst Hotel

Prawdopodobny zwycięzca: Grand Budapst Hotel
Laureat: 

Najlepsza muzyka oryginalna:

Grand Budapst Hotel
Teoria wszystkiego
Gra tajemnic
Mr Turner
Interstellar

Mój faworyt: Interstellar

Prawdopodobny zwycięzca: Interstellar
Laureat:  Grand Budapst Hotel

Najlepsza piosenka:

Lost Stars
Glory
Everything is Awsome
Grateful
I`m not gone miss you

Mój faworyt: Everything is Awsome

Prawdopodobny zwycięzca: Lost Stars
Laureat:  Glory


Najlepsza scenografia:

Grand Budapst Hotel
Gra tajemnic
Mr Turner
Interstellar
Tajemnice lasu

Mój faworyt: Grand Budapst Hotel

Prawdopodobny zwycięzca: Grand Budapst Hotel
Laureat:  Grand Budapst Hotel

Najlepsze efekty specjalne:

Interstellar
Strażnicy Galaktyki
Ewolucja Planety małp
Kapitan Ameryka: Zimowy żołnierz
X Men: przeszłość, która nadejdzie

Mój faworyt: Interstellar

Prawdopodobny zwycięzca: Interstellar
Laureat:  Interstellar

Najlepsze kostiumy:

Mr Turner
Czarownica
Tajemnice lasu
Grand Budapest Hotel
Wada ukryta


Mój faworyt: Grand Budapest Hotel

Prawdopodobny zwycięzca: Grand Budapest Hotel
Laureat: Grand Budapest Hotel

Najlepsze zdjęcia:

Grand Budapest Hotel
Mr Turner
Niezłomny
Ida
Birdman
           

Mój faworyt: Birdman

Prawdopodobny zwycięzca: Birdman
Laureat: Birdman

Najlepszy długometrażowy film animowany:

Pudłaki
Jak wytresować smoka 2
Wielka szóstka
Sekrety morza
Kaguyahime no Monogatari


Mój faworyt: Jak wytresować smoka 2

Prawdopodobny zwycięzca: Jak wytresować smoka 2
Laureat: Wielka szóstka

Najlepszy dźwięk:

Birdman
Interstellar
Niezłomny
Snajper
Whiplash

Mój faworyt: Whiplash

Prawdopodobny zwycięzca: Whiplash
Laureat:  Whiplash


Najlepszy montaż:

Boyhood
Gra tajemnic
Snajper
Whiplash
Grand Budapest Hotel

Mój faworyt: Grand Budapest Hotel

Prawdopodobny zwycięzca: Grand Budapest Hotel
Laureat:  Whiplash


Najlepszy montaż dźwięku:

Interstellar
Birdman
Hobbit: bitwa pięciu armii
Snajper
Niezłomny

Mój faworyt: Interstellar

Prawdopodobny zwycięzca: Interstellar
Laureat:  Snajper


[edit post Oscarowy]
Szkoda, że nie obstawiałam Oscarów w jakiś zakładach bukmacherskich. W najważniejszych kategoriach mam 6 na 6 wytypowań. Znaczy to jedno (nie, nie mam świetnego filmowego gustu): w tym roku Akademia nie zaskoczyła i rozdała nagrody zgodnie z oczekiwaniami (po rozdaniu Globów i innych prestiżowych nagród). Najbardziej szkoda mi Keatona. Drugiej takiej szansy już prawdopodobnie mieć nie będzie na zdobycie statuetki (Kiedy przed Edim jeszcze wielka kariera). W tym roku zwycięzcą jest Birdman (choć Grand Budapest hotel zdobył tyle samo nagród, to jednak są to głownie te "techniczne"). Dobrze, że Boyhood zgarnął tylko jedna nagrodę biorąc pod uwagę zachwyty nad tą produkcja. Cieszy choć jedna nagroda dla Gry tajemnic. Wypada wspomnieć o ogromnym sukcesie polskiej Idy, choć nie rozumiałam i wciaz nie rozumiem tych zachwytów. Podsumowując: bez wielkich sensacji, zaskoczenia, a rok ten będzie wspominany przez kolejne lata dzięki nagrodzeniu polskiego filmu, który mi się nie podobał...






       
         






Strażnicy galaktyki - 2 nominacje





Brak komentarzy :

Prześlij komentarz