czwartek, 1 stycznia 2015

Moje top 25 filmów 2014 roku




Nastał nowy rok. Pora na podsumowania. Możemy poczytać zestawienia filmów najlepszych, najgorszych, największych rozczarowań, zaskoczeń roku. Ponownie jakbym miała wymienić ważniejsze filmy obejrzane przeze mnie w 2014 roku o większości tych tytułów piszą wszyscy. Jadnak podobnie jak w roku ubiegłym by być rzetelną sprawdziłam moje zeszłoroczne oceny filmów i tym razem więcej filmów mnie zachwyciło niż rok wcześniej (dwa razy dłuższe zestawienie). Zaznaczam, że jest to moje top 25 roku 2014 co oznacza, że są to filmy przeze mnie w minionym roku obejrzane, a niekoniecznie miały  one swoją premierę kinową dokładnie w oku 2014 (niektóre z tych filmów miały premierę światową pod koniec 2013).

Było kilka kasowych filmów, głównie kontynuacji bohaterskich komiksów (Wojownicze Żółwie ninja, Niesamowity Spider-Man 2, Thor: Mroczny świat),  ekranizacji powieści dla nastolatków (Dawca pamięci, Niezgodna) i baśni (Czarownica) rebootów (Ewolucja planety małp, RoboCop), odgrzewanych kotletów (Dracula Historia Nieznana, 300: początek imperium, Pompeje) i filmow skandalizujących, na ktorych premierę wszyscy czekali (Nimfomanka), które jednak nie uzyskały u mnie oceny 8/10 i powyżej. Ponadto pomijam kino Oskarowe, które to filmy znajdują się w osobnej zakładce im poświęconej (patrz Oscary 2014) choć czynię tu wyjątek dla kilku pozycji i pomimo zdobytych nominacji oscarowych i tak uważam, że nie mogę ich pominąć w poniższym zestawieniu. Ósemka, ósemce nierówna, dlatego kolejność tytułów w tym zestawieniu jest niechronologiczna i  nieprzypadkowa:

Strażnicy Galaktyki 9/10

Mój absolutny numer 1 roku 2014. Film, który stanie się kultowy. I`m Groot!


Więcej TUTAJ


Wilk z Wall Street 9/10

Wciąż nie mogę się pogodzić z tym, że Leonardo DiCaprio nie dostał Oscara za rolę w tymi filmie. Sprzedaj mi ten długopis! 


Więcej TUTAJ

Wolny Strzelec 9/10

Absolutne zaskoczenie tego roku. Film, po którym nie spodziewałam się zbyt wiele, a oglądając kolejne sceny w kinie widziałam, że będzie to rewelacja. Świetna rola Jake`a Gyllenhaala, a scenariusz świetny. Film, o którym można by napisać bardzo długi analityczny tekst. Wolny strzelec jest historią człowieka zdeterminowanego, który wyznacza sobie cele i je realizuje idąc "po trupach". jest bezwzględny jak branża w którą się angażuje i nie ma skrupułów, jednocześnie będąc osoba niezwykle kulturalną, uprzejmą i inteligentną. popis prowadzenia negocjacji biznesowy, rozwijania własnej firmy i samorealizacji. Warto, trzeba zobaczyć. Szkoda, że film nie reklamowany na większą skalę, bo Gyllenhaal mógłby liczyć na nagrody filmowe za ten występ.


Zaginiona dziewczyna 9/10

Kolejny film Davida Finchera: świetnie zagrany, z genialnym scenariuszem, Reżyseria i montażem. Na długo pozostaje w pamięci. 

Więcej TUTAJ

Tylko kochankowie przeżyją 9/10


Moje tegoroczne odkrycie Jarmucha.


Więcej TUTAJ


Kraina Jane Austen 9/10

Uwielbiam ten film za nawiązania do powieści Austen. Jest przesłodzony, ale jednocześnie to film, który w ubiegłym roku należy do produkcji, które mi się pomimo swoich "słabości" strasznie podobał. Z gatunku "guilty pleasure".


Więcej TUTAJ


Kraina lodu 9/10

Moje absolutne nr jeden zeszłorocznych animacji. Film, który już jest swoista "klasyką". Powstają flashmoby z Oscarową piosenką, postaci Anny i Elsy błyskawicznie pojawiły się w produkcji wykorzystującej znane postaci baśniowe (Serial Once upon time). 


Więcej TUTAJ


Gwiazd naszych wina 8.5/10

Nie jestem entuzjastką dramatów nastolatek i historii szkolnych (Cóż nie jestem już targetem takich produkcji) Jednak ten film warto obejrzeć. Jest to najlepsza z obejrzanych przeze mnie tego typu produkcji w tym roku (dziwię się właściwie z perspektywy czasu, że nie dałam temu filmowi 9). Historia pozostaje w pamięci, film ze świetnymi dialogami i to właśnie za występ w tym filmie uważam, ze Shailene Woodley może zostać kolejną cenioną przeze mnie aktorką nowego pokolenia (nie za film Niezgodna). Z filmów "podobnych" można też obejrzeć Cudownie tu i teraz (kolejny film z Shailene Woodley) oraz Zostań jeśli kochasz (7/10).




X-Men: przeszłość, która nadejdzie 8/10

Gdyby nie Strażnicy galaktyki, pewnie ten film uznałabym za najlepszy w gatunku SF. Świetny "restart serii". 


Więcej TUTAJ


Na skraju jutra 8/10

Bardzo dobre SF. Warto. 


Więcej TUTAJ


Magia w blasku księżyca 8/10

Nareszcie Woody Allen w formie,  z nawiązaniami do ukochanych przeze mnie wątków w świetnej obsadzie. 


Więcej TUTAJ


Słowo na M 8/10

Daniel Radcliffe powoli przestaje być dla mnie Harrym Potterem. Słowo na M to komedia romantyczna w takim wydaniu jakim najbardziej ją lubię. Styl nieco brytyjski (Filmy Curtisa, jak Czas na miłość z 2013 roku), gdzie na ekranie ogląda się nieporadność, powolne tworzenie się bliskich relacji pomiędzy bohaterami, gdzie stawia się na dowcipne i inteligentne dialogi, nie na kult sukcesu, wulgarności  i młodości jak w "pustawych" amerykańskim reprezentantach tego gatunku.





Długi wrześniowy weekend 8/10

Bardzo, bardzo dobry dramat, jakiego dano nie widziałam, przypominający mi klasykę Co się wydarzyło w Mmdison County. Prosta historia, w znakomitej obsadzie (Kate Winslet, Josh Brolin) jednak tak poprowadzona, że historia urzeka.




Interstellar 8/10

Długo oczekiwany film Nolana. który może nie zachwycił i nie powalił, jakby można się spodziewać, jednak to wciąż bardzo dobre kino. 


Więcej TUTAJ

Wyścig 8/10

O dziwo film, którego temat zupełnie mnie nie interesował, jednak zagrany tak dobrze i poprowadzony tak umiejętnie, że w pełni zasłużył na 8/10. 

Więcej TUTAJ


Igrzyska śmierci: Kosogłos. Część 1 8/10

Pomimo tego, że część ta była słabsza od rewelacyjnej dwójki, to wciąż bardzo dobry film, 


Więcej TUTAJ





Get on Up 8/10

Biografia Jamesa Browna. Niektóre filmy bronią się samą muzyką. 


Więcej TUTAJ


Hobbit: Bitwa pięciu Armii 8/10

Pomimo tego, ze nie jest to najlepsza z 3 części Hobbita z sentymentu wciąż oceniam ten film bardzo dobrze. 


Więcej TUTAJ


Jak wytresować smoka 2 8/10

Kontynuacje zazwyczaj nie są tak dobre jak części pierwsze, ale jak wytresować Smoka w drugiej odsłonie całkowicie sprostało moim oczekiwaniom. Cóż poradzić, kiedy smok ma takie piękne oczy? Warto.


Więzień labiryntu 8/10

Pomimo tego, że film nie zabrał bardzo dobrych recenzji. ta ekranizacja kolejnej książkowej trylogii dla nastolatków bardzo mi się podobała. Moim zdaniem warto. 

Więcej TUTAJ


Rogi 8/10

O dziwo kolejny bardzo dobry film z Danielem Radcliffem. Ekranizacja powieści Kinga. Nie oczekiwałam zbyt wiele po tej produkcji, ale o dziwo uznałam go za bardzo dobry. 


Rodzinne rewolucje 8/10

Dobra rodzinna komedia idealna na letni wieczór. Adam Sandler w dobrej formie. Film może i bardzo przewidywalny realizujący wszystkie możliwe klisze, ale wciąż zabawny. 



Non-Stop 8/10

Sensacja w najbardziej klasycznym wydaniu. Liam Neeson ponownie w roli twardziela. Film nie bardzo ambitny, ale oglądało się bardzo dobrze.


Eliza Graves 8/10

Film w bardzo dobrej obsadzie na podstawie powieści Edgara Allana Poe. Zakończenie tak mi się podobało, ze ostatecznie film oceniłam wysoko. 

Więcej TUTAJ

Herkules 8/10

Film, po którym nie oczekiwałam bardzo wiele, a którego podejście do tematu i interpretacja historii herkulesa bardzo mi się podobała.




W 2014 roku obejrzałam 176 filmów z czego 42 były obejrzane w kinie (dokładnie tyle samo wizyt w kinie co w roku ubiegłym). Trochę mniej oglądałam filmów w domu, chyba kosztem seriali. 39 filmom poświęciłam tekst.

3 komentarze :

  1. "Wyścig" jest z zeszłego go roku :) Do baardzo udanych seansów również zaliczam "Zaginioną dziewczynę", nowego "Hobbita", "Interstellar". Cieszę się, że ktoś jeszcze docenił "Więźnia labiryntu" i "Długi, wrześniowy weekend". "Wolny strzelec" niestety nie był dla mnie tak rewelacyjny, ale interesujące kino. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilka z tych tytułów również zaliczam do swojego top 2014 :)
    Strasznie szkoda, że na liście nie znalazł się ani jeden polski film :( jako jego fanka przy każdej nadarzającej się okazji bardzo bronię rodzimych produkcji, a do najlepszych 2014 roku zaliczam np. filmy: "Bogowie", "Miasto44", "Pod Mocnym Aniołem", "Jack Strong"
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kino polskie max osiąga u mnie 7/10 więc nie łapie się do zestawienia. Bogów widziałam, dobrze zrealizowany i zagrany, ale to wszystko. Ida, która wszyscy się zachwycają, mnie wynudziła i nie wiem o co tyle hałasu. Miasta i Pod mocnym aniołem nie widziałam. Polskie kino nadrabiam kiedy od kinowej premiery mija wiele miesięcy.

      Usuń