Ostatnio w Hollywood trwa moda na filmy aktorskie będące
„nową” wersją klasycznych baśni. Powstają filmy ukazujące z nowej perspektywy
znaną nam historię, gdzie Jaś i Małgosia nie są bezbronnymi dziećmi, Śnieżka
była złodziejką, a Czerwony kapturek wcale nie spotkał w lesie wilka. Baśnie
stały się na tyle „rozchwytywanym” źródłem filmowych scenariuszy, że w jednym
roku pojawiają się dwie różne wersje jednej znanej nam z dzieciństwa historii. Filmy
te cieszą się ogromną popularnością do tego stopnia, że po sukcesie Królewny śnieżki i łowcy i tegorocznej Czarownicy, na przyszły rok Studio Disny`a
zaplanowało filmową wersję Kopciuszka
(Cinderella 2015, w obsadzie Lily James, Helana Boham Carter i Cate Blanchett),
a na rok następy Piękną i Bestię. W
planach na ten rok jest również film Into
the Woods w znakomitej obsadzie (Meryl Streep, Johnny Depp, Emily Blunt) w
którym ma pojawić się Kopciuszek, Roszpunka i Czerwony Kapturek.
Jedne z historii są odświeżane wciąż na nowo i mają wiele „uwspółcześnionych” wersji, na inne wciąż czekam, by zobaczyć na dużym ekranie wysokobudżetową wersję aktorską (jak na razie nie ma np. Roszpunki, ani Rumplestintskina, Księżniczki na Ziarnku grochu ani Wielkoskórki). Materiału na nowe scenariusze jest jeszcze wiele. Najbardziej podobają mi się wersje, gdzie znana nam historia w zaskakujący i twórczy sposób zostaje przetransformowana, ale jednocześnie cały sens baśniowej historii nie zostaje zatracony (w której to kwestii niektóre produkcje mnie rozczarowują).
Jedne z historii są odświeżane wciąż na nowo i mają wiele „uwspółcześnionych” wersji, na inne wciąż czekam, by zobaczyć na dużym ekranie wysokobudżetową wersję aktorską (jak na razie nie ma np. Roszpunki, ani Rumplestintskina, Księżniczki na Ziarnku grochu ani Wielkoskórki). Materiału na nowe scenariusze jest jeszcze wiele. Najbardziej podobają mi się wersje, gdzie znana nam historia w zaskakujący i twórczy sposób zostaje przetransformowana, ale jednocześnie cały sens baśniowej historii nie zostaje zatracony (w której to kwestii niektóre produkcje mnie rozczarowują).
Śpiąca Królewna
Na chrzcinach malej królewny
pojawia się nieproszona zła czarownica i rzuca klątwę na małą królewnę. Nim
królewna ukończy 16 lat ukłuje się wrzecionem i umrze. Klątwa zostaje złagodzona
przez jedną dobrą wróżkę i zamiast umrzeć królewna ma zapaść w sen, z którego
ma przebudzić ją pocałunek prawdziwej miłości.
- Czarownica
Najnowszy film, który właśnie
pojawił się na ekranach kin. W tej opowieści najważniejszą postacią jest Maleficent,
która tak naprawdę wcale nie była zła. Więcej tutaj.
Królewna Śnieżka
Królewna jest niezwykle piękna, a
jej Macocha jest zazdrosna o jej urodę. Zła królowa ma magiczne lustro, które
mówi jej kto jest najpiękniejszy na świecie. Królowa zazdrosna o śnieżkę każe
Myśliwemu zabić Śnieżkę w lesie. Myśliwy darowuje śnieżce życie. Śnieżka
poznaje Krasnoludki i ukrywa się wraz z nimi w lesie. Zła królowa dowiaduje
się, Śnieżka żyje i daje jej do zjedzenie zatrute jabłko. Śnieżka zapada w sen,
z którego budzi ja pocałunek prawdziwej miłości księcia.
Historia Śnieżki nie występuje w
wersji współczesnej, natomiast w ostatnich latach pojawiły się filmy ukazujące
historię z nieco innej perspektywy.
- Królewna śnieżka i łowca
Śnieżka (Kristen Stewart) ukazana
jako królewna walcząca o swoje królestwo przy wsparciu łowcy (Chris
Hemsworth), gdzie ze snu nie budzi jej wcale książę, a najbardziej
interesująca postacią historii jest zła królowa (Charlize Theron). Więcej tutaj.
- Królewna Śnieżka (Mirror Mirror)
Wersja raczej
komediowo-familijna, gdzie krasnoludki to złodzieje, Śnieżka (Lilly Colins)
staje się członkinią bandy złodziei, pocałunek potrzebny jest do odczynienia
czaru rzuconego na księcia, a najważniejszą postacią wydaje się być zła królowa
(Julia Roberta). Film z wyraźnie ograniczonym budżetem (kilka lokacji na krzyż
i jedyne lepsze efekty końcowe są pod koniec), ale z kilkoma ciekawymi
rozwiązaniami. Więcej tutaj.
Jaś i Małgosia
Jaś i Małgosia zostają wysłani do
lasu i odnajdują domek z piernika w którym mieszka wiedźma. Wiedźma więzi
dzieci, ale dzięki sprytowi Małgosi, która wrzuca czarownicę do pieca udaje im
się uciec.
- Hansel i Gretel: Łowcy czarownic
Wersja baśniowa, aczkolwiek w
wersji dla nieco starszej widowni. Kontynuacja losów Jasia i Małgosi, którzy po
pokonaniu złej czarownicy stali się łowcami. Więcej tutaj.
Czerwony Kapturek
Mama wysyła swoją córkę, która
nosi czerwony kapturek, aby zaniosła chorej babci posiłek. Czerwony kapturek po
drodze w lesie spotyka wilka. Wilk wyprzedza kapturka i zjada babcię, a potem
się za nią przebiera w oczekiwaniu na Czerwonego Kapturka. Kapturek zostaje
zjedzony przez Wilka. Na ratunek kapturkowi przybywa myśliwy, który rozcina
wilkowi brzuch. Babcia i Kapturek są całe i wszystko kończy się dobrze.
- Dziewczyna w czerwonej pelerynie
Film nakręcony nieco w estetyce
„Zmierzchowej” z Amandą Seyfierd i Garym Oldmanem, niemniej z ukazaną historią
z nowej perspektywy. Historia jest ciekawie rozwinięta i jest tu kilka dobrych pomysłów dotyczących postaci Czerwonego kapturka.
Patrz również Tajemnice lasu
Jaś i Magiczna fasola
Jaś został wysłany na targ by
sprzedać krowę. Jednak Jaś wymienia krowę na magiczne fasolki. Rozzłoszczona
matka Jasia wyrzuca fasolki. W nocy z fasolek wyrasta ogromna łodyga. Jaś
wspina się po łodydze na której szczycie znajduje się świat zamieszkały przez
ogromnego olbrzyma. Jaś kradnie
olbrzymowi kurę znoszącą złote jajka.
- Jack Pogromca olbrzymów
Moim zdaniem bardzo dobra filmowa
ekranizacja baśni o Jasiu. Jest magiczna fasola, są olbrzymy a jako bonus
dodano księżniczkę. Więcej tutaj.
Kopciuszek
Biedna dziewczyna, najczęściej
upokarzana przez macochę i przyrodnie siostry, zmuszana do pracy idzie na bal
dzięki pomocy matki chrzestnej w wyczarowanej sukience. Poznaje na balu
księcia, ale ucieka nim książę poznaje jej tożsamość. Książę potem szuka
Kopciuszka. Pomimo przeciwności księciu udaje się odnaleźć Kopciuszka. Wszystko
kończy się dobrze.
Najwięcej jest filmowych wersji Kopciuszka,
jest to też baśń najczęściej uwspółcześniana. Właściwie należałoby powiedzieć
jest to baśń, której wątek „biedna dziewczyna” udając „arystokratkę” poznaje
bogacza jest jednym z dosyć często wykorzystywanych schematów w komediach
romantycznych. Bogacz zakochuje się w biednej dziewczynie, a ona w nim, jednak
na drodze do ich szczęścia stoi „zła kobieta” i nieujawniona prawdziwa
tożsamość biednej dziewczyny.
- Kopciuszek
Odwzorowanie scena po scenie animacji z 1950 roku. Więcej tutaj.
- Długo i szczęśliwie
Film z Drew Berrymore w roli
głównej, będący moim absolutnym numerem jeden filmowej wersji Kopciuszka. Cała
historia została przedstawiona bardzo wiernie zachowując najważniejsze wątki
historii Kopciuszka, począwszy od pierwszego spotkania „pod ukrytą
tożsamością”, poprzez złą macochę i przyrodnie siostry, poszukiwanie przez
Księcia przyszłej żony, zamknięcie Kopciuszka na czas balu, skończywszy na
klasycznym Happy Endzie „żyli długo i szczęśliwie”. Największym atutem tego
filmu jest znakomite „uzupełnienie” i rozbudowanie historii wątkami lepszego
poznania się Księcia i Kopciuszka pomiędzy istotnymi wątkami z baśni, dzięki
czemu miłość głównych bohaterów jest odpowiednio umotywowana (zamiast miłości
od pierwszego wejrzenia na balu i potem ślubie). Ponadto w tej filmowej wersji
nie ma magii. Cala historia jest przedstawiona na sposób „prawdopodobny”. Dobra
wróżka została zatapiana wynalazcą Leonardem Da Vinci.
- Kopciuszek
Bardzo wierne odtworzenie
historii kopciuszka w wersji musicalowej z Withney Huston i Whoopi Goldberg. Jest
biedna dziewczyna, jest książę, dobra wróżka, jest bal i szczęśliwe
zakończenie. Zachowane zostały realia „dawno, dawno temu” (nieco cukierkowe
kostiumy, przepych, wielki pałac).
Wersje współczesne
- Tylko ciebie pragnę
Współczesna wersja historii o
Kopciuszku, w której zachowano element „magiczny”. Główna bohaterka jest biedną
projektantką. Spotyka na swej drodze ekscentryczną kobietę, która daje jej
„magiczne pantofelki”, dzięki którym mało atrakcyjna dziewczyna przemienia się
w piękną kobietę. Jest też „książę” (znany bogaty projektant), jest i bal oraz
„prawdziwe” uczucie rodzące się w trakcie współpracy projektanta i modelki odkrytej
na przyjęciu.
- Cinderella Story
Wersja współczesna dla
nastolatków w realiach szkoły średniej z Hillary Duff. Biedna nastolatka musi
pracować w barze jako kelnerka, którego właścicielką po śmierci ojca dziewczyny
jest jej macocha. Przyrodnie siostry są wredne dla dziewczyny. Bohaterka na
Czacie internetowym „poznaje” świetnego chłopaka, który okazuje się być szkolną
gwiazdą drużyny sportowej. Na szkolnym Balu maskowym dziewczyna oczarowuje
szkolną gwiazdę, ale boi się potem w szkole ujawnić mu swoja tożsamość.
- Kopciuszek. Roztańczona historia
Kolejna wersja współczesna w
realiach szkolnych, tym razem jednak w wersji tanecznej z Seleną Gomez.
Bohaterka tańczy na szkolnym balu ze szkolna gwiazdą, ale uciekając gubi
odtwarzacz muzyki (zamiast pantofelka). Chłopak potem próbuje odnaleźć świetnie
tańczącą nieznajomą.
- Pracująca dziewczyna
Film ten nie jest traktowany jako
wersja współczesna kopciuszka, jednak w tej wersji korporacyjnej historii
występuje bardzo wiele podobieństw do „schematu kopciuszka”.
Sekretarka podszywa się pod swoją
„zła” szefową (zła macocha i przyrodnie siostry w jednym). Dziewczyna robi
ogromne wrażenie na bogatym przedsiębiorcy. W finale zła szefowa usiłuje
zdemaskować biedna dziewczynę. Film nominowany w kilku kategoriach do Oscara
(statuetka za najlepszą piosenkę).
- Pokojówka na Manhatanie
Wersja współczesna z Jenifer
Lopez w roli głównej. Tym razem bohaterka jest biedna pokojówką szorująca na
kolanach toaletę. Pokojówka przymierzyła ubranie bogatej rezydentki hotelu i
wpadła na bogatego polityka. Nie ujawnia mu swojej tożsamości. Jest wielki bal
(dobroczynny), jest zła macocha/siostra w postaci bogatej kobiety, która
zabiega o względy polityka, są „pomocne” zwierzątka w postaci pracowników
hotelu, jest i szczęśliwe zakończenie.
- Sabrina
Zarówno wersja z 1954 roku z
Audrey Hepbrun jak i ta z Harrisonem Fordem z 1995 prezentują mniej więcej tę
samą historię. Biedna dziewczyna żyje jako córka szofera i wzdycha do „księcia”
bogatego syna pracodawców. Marzy o wzięciu udziału w jednym z przyjęć
urządzanych w domu. Dziewczyna wyjeżdża za granicę, powraca odmieniona. „Książę” jest nią
oczarowany, tańczą na „balu”. W przeciwieństwie jednak do oryginalnej historii
kopciuszka bohaterka ostatecznie nie wiąże się „księciem” ale jego bratem…
Mała Syrenka
Syrenka ratuje księcia, który
wpadł do morza. Syrenka marzy o tym by odwiedzić świat ludzi. Jedynym sposobem
by móc na stałe pozostać na lądzie jest pocałunek prawdziwej miłości.
Hollywood jak na razie nie
zrealizowało wersji „baśniowej”. Historie Ariel znacznie przekształcono i uwspółcześniono w dwóch wersjach.
- Plusk
Film z Tomem Hanksem i Deryl
Hannah w rolach głównych. Syrenka pojawia się w Nowym Jorku. Gdy wychodzi na
ląd ma nogi, jednak po styczności z wodą jej ogon powraca. Głównym zagrożeniem
i niebezpieczeństwem na drodze miłości Syrenki i zakochanego w niej
przedsiębiorcy jest zainteresowanie naukowców niezwykła istotą.
Lekka komedia romantyczna
- Akwamaryna
Wersja współczesna dla
nastolatek. Dwie nastolatki znajdują Syrenę. Syrena zakochuje się w ratowniku,
a dwie nastolatki chcą jej pomóc. Syrenka ma 3 dni by udowodnić swojemu ojcu,
ze prawdziwa miłość istnieje. Lekka wakacyjna komedia romantyczna.
Żabi król
Książę został zamieniony przez
zła czarownicę żabę. Zdjąć z niego urok może tylko królewna. W pierwotnej
wersji braci Grimm czar z Księcia zostaje zdjęty gdy królewna z obrzydzeniem
rzuca nim o ścianę, po tym jak spełniła złożoną mu obietnice, że przyjmie go w
swoim domu jak gościa. Jednak w „powszechnej świadomości” i późniejszych wersjach baśni, to pocałunek
żaby przez królewnę, zdejmuje czar.
- Zaklęty książę
Wersja współczesna baśni i Żabim
Królu. Książę i jego wierny sługa zostają zamienieni w żaby (w wyniku zemsty,
gdyż książę był kobieciarzem). Książę czekał aż 500 lat na swoją wybrankę. Żaby
trafiają na Manhattan, gdzie zwykła dziewczyna (Christina Appelgate) całuje
żabę i zdejmuje czar. Jednak by czar został zdjęty na stale książę ma 3 dni na
poślubienie swojej wybranki, jednak zamiast odnaleźć zwykła dziewczynę uwagę
księcia przykuwa inna kobieta.
Lekki całkiem dobry film dobrze
rozwijający wątki z krótkiej baśni.
Tajemnice lasu
Połączenie historii Roszpunki, Kopciuszka, Czerwonego kapturka, Jasia i magicznej fasoli w wersji musicalowej. Więcej tutaj.
Serial Once Upon time
Serial, w którym pokazano z nowej
perspektywy większość znanych baśni i powieści baśniowych (Alicja w krainie
czarów, Piotruś Pan, których to nie wymieniam w powyższym zestawieniu, ponieważ
są to powieści). Ogromnym plusem tego serialu jest fakt, że charakteryzacja
postaci baśniowych jest wzorowana na tych znanych nam z baśni Disney`a. (Bella nosi
sukienkę taką jak jej Disney` owski odpowiednik, Arielka ma rude włosy). Fabuła
serialu rozgrywa się współcześnie w małym miasteczku Storybrooke, gdzie żyją
postaci baśniowe, (a w kolejnych sezonach serialu, gdzie scenarzystom skończyły
się znane baśniowe postaci pojawiają się bohaterowie ze znanych „magicznych”
historii, powieści) nie wiedząc kim naprawdę są. Serial opiera się na licznych
retrospekcjach, w których pokazane są w nowej bardzo ciekawej wersji i interpretacji
losy Królewny Śnieżki, Śpiącej Królewny, Małej Syrenki, Jasia i Małgosi, Piotrusia Pana, Kopciuszka,
Roszpunki, Rumplestiltskina, Pinokia, Czerwonego Kapturka. W serialu pojawia
się nawet Mulan, postaci z Krainy OZ, wątek Króla Midasa (to już Mitologia),
historia Frankensteina (powieść Mary Shalley), a nawet Robin Hooda, a w
zakończeniu najnowszego sezonu zapowiedziano pojawienie się postaci z
najnowszej bajki Disney`a Kraina Lodu.
Serial zachowuje najważniejsze „baśniowe” zasady, według których dobro powinno zawsze
zwyciężyć, najsilniejszą magią jest pocałunek prawdziwej miłości, istnieją
klątwy, które można złamać, wróżki, magiczne przedmioty i eliksiry. W serialu
jeden bohater czasami jest odpowiednikiem dwóch baśniowych postaci, motywy złych
bohaterów są wyjaśnione (pewne wydarzenia sprawiły, że zła królowa stała się zła).
Jeśliby porównywać rozwiązania zastosowane w tym serialu pod względem
scenariusza, to bije on na głowę większość powyższych prezentowanych w tym
zestawieniu filmów pełnometrażowych.
A tu mała niespodzianka: "Wieloskórka" w wersji filmowej ;)
OdpowiedzUsuńhttp://www.filmweb.pl/film/Wielosk%C3%B3rka-2012-678275