Stonehearst
Asylum (film pojawiający się również pod tytułem Eliza Graves) jest ekranizacją opowiadania mistrza grozy Edgara Allana Poe`a. Historie Poe`go są pierwowzorem
wielu opowieści i jego oryginalne mroczne pomysły są częścią dzisiejszej
popkultury. Jednym z jego słynniejszych wierszy był mroczny Kruk, który to pojawia się w klasycznym mrocznym
odcinku Simpsonów, ostatnio postać
samego Edgara odgrywał John Cusack w filmie o tym samym tytule (Kruk 2012), a nawet biednego
pisarza wplątano w wątek romansowy serialu telewizyjnego Witches of East End.
Eliza Graves jest ekranizacją opowiadania Poe`go pt. System doktora Smoły i profesora Pierza. Akcja rozgrywa się w roku
1899 tuż przed nastaniem nowego millenium w zakładzie psychiatrycznym
Stonehearst Asylum. Młody psychiatra, absolwent Oksfordu trafia z rozlewiska nieświadomości do małego
królestwa wiedzy u progu nowego wieku. Na praktykę do położonego na uboczu okazałego dworu przybywa
młody lekarz Edward Newgate (Jim Strugges), w którym dyrektorem jest
Doktor Lamb (Ben Kingsley) stosujący zaskakująco humanitarne jak na schyłek
wieku metody leczenia swoich pacjentów. Stonehearst różni się od innych tego
typu przybytków nie tylko tym, że jego „kuracjuszami” są hrabiowie, książęta,
którzy trafili tam głownie ze względu na to iż przynosili wstyd swoim wysoko
sytuowanym rodzinom, ale leczeniem przez muzykę (Niewiele terapii wpływa na duszę bardziej kojąco niż muzyka) i
próbami rozmawiania, pozwalania pacjentom swobodnie przemieszczać się po
zakładzie i brania udziału w niezwykle kulturalnym rozrywkom wraz ze zdrowymi mieszkańcami
Asylum (takie jak spotkanie towarzyskie przy akompaniamencie fortepianu), zamiast
poddawać ich elektrowstrząsom. Pacjenci leczeni z neurasteni, wczesnego otępienia,
homoseksualizmu, epilepsji. Melancholii wydawali się w tym przybytku szczęśliwi
i leczeni nowymi nieinwazyjnymi metodami.
Niedługo
jednak młody lekarz mógł się kształcić, gdy w mrocznym dworze w nocy usłyszał
rytmiczne stukanie z podziemi i gdy się okazało, że nic w tym miejscu nie jest
takim jakie się początkowo wydawało.
Siłą
tego scenariusza (a w zasadzie opowiadania) niewątpliwie było wprowadzenie
wątpliwości kto w tym miejscu był oprawcą, kto bardziej szalony, kto zdrowy,
kto humanitarny i współczujący a kto bezduszny. Może wszyscy są obłąkani, a za szaleńców
są uznawani zwyczajnie ci którzy nie przystają do aktualnych norm? Niezwykle „współczesne”
myślenie jak na historię z przełomu poprzednich wieków. Kto miał rację doktor
Lamb czy Salt? Bardzo dobre zakończenie (może i dało się to przewidzieć, ale jednak
nieco zaskakujące)
Film
ten zwrócił moją uwagę szczególnie nie ze względu na fabułę i jej wspomniane źródła,
ale obsadę (zadziwiające, że film ten nie pojawił się w kinowej dystrybucji?).
W
roli głównej może nie znana z wybitnej gry aktorskiej, ale jednak wciąż gwiazda
Kate Beckinsale, wciąż piękna i wzbudzające męską uwagę (w pięknych sukniach o
dziwo jak na pacjentkę wariatkowa) oraz nie kto inny jak Ben Kingsley w roli
doktora (bardzo władczy, charyzmatyczny i
bardzo ciekawie sportretowany psychologicznie). Ponadto w filmie występuje
Michale Cane (w roli jak dla siebie nieco typowej, ponownie człowieka rozsądnego
i oddanego nauce) oraz David Thewilis (mnie wciąż jednak kojarzący się głównie
z rolą Profesora Lupina z Harrego Pottera).
Reżyserią zajął się Brad Anderson znany głównie chyba z Mechanika a ostatnio nakręcił dobry film Połączenie z Halle Berry.
Jak
to bywa w przypadku filmów „na podstawie” to scenariusz i końcowy twist
sprawił, że z przyzwoitej 7 (poprawna realizacja, kostiumy, ciekawe charaktery,
dobra obsada) film ostatecznie zdobył u mnie słabą, bo słaba, ale jednak 8/10. Generalnie
polecam.
SPOILER-ZAKOŃCZENIE
W
finalnej scenie Newgate zostaje powstrzymany przez Finna (Newgate chciał otruć
pacjentów dodając coś do szampana, którego mieli wszyscy wypić witając Nowy
Rok). Newgate zostaje schwytany. Silas chce go poddać elektrowstrząsom ale Newgate
wypowiadając swoje ostanie życzenie prosi, by Silas przekazał Eliza zdjęcie, które
trzyma w kieszeni. Silas wyciąga zdjęcie i widzi fotografię chłopca, którego
zastrzelił. Wspomnienia w nim ożywają trauma przeszłości powraca i Silas ucieka.
Finn próbuje dokończyć dzieła Silasa, ale powstrzymuje go Elise i uwalnia
Newgete`a. W Asylum wybucha pożar. Wszyscy uciekają (więżniowe z lochów zostają
wypuszczeni). Silas przechodzi załamanie nerwowe. Newgate wyznaje Eliz, że
pojawił się w Stoneheart tylko dla niej, by ją odnaleźć. Mówi jej, że jest...
Do
Stoneheart przybywa mąż Eliz z lekarzem, by wypisać z Asylum Elizę. Gospodyni mówi
im, że Eliz została wypisana trzy tygodnie wcześniej. Lekarz pyta się przez
kogo. Gospodyni odpowiada mu że przez doktora Newgate`a, na co lekarz odpowiada,
że to on jest doktorem Newgatem. Okazuje się, że mężczyzna podający się za Newgate`a
był jego pacjentem(!), który zobaczył Eliz na demonstracji z początku filmu
(był kolejnym wprowadzanym pacjentem, patologicznym kłamcą, jednym z najpoważniejszych
przypadków). Postanowił odnaleźć Eliz, uciekł spod opieki Newgate`a i przyjął
jego tożsamość. Silas grający jako pacjent w szachy z Dr. Lambem wypowiada
słowa: „Szach…mat”.
Widzimy
Eliz i pacjenta Newgate`a tańczących razem jako doktorstwo Lamb w jakimś innym
miejscu, gdzie wszyscy są ubrani na biało (prawdopodobnie inny zakład dla obłąkanych).
KONIEC.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz