Od czasów O Północy w Paryżu nie wyszłam tak zadowolona z kina po seansie
nowego filmu Woody`ego Allena. Krytycy zgodnie twierdzili, że Zakochani w Rzymie prezentują nico
niższą formę, za to ja potem nie rozumiałam zachwytów nad Blue Jasmine (temat trochę mi nie podszedł). Tym razem po Magii w blasku księżyca wiele sobie
obiecywałam.
Po pierwsze w rolach głównych można
zobaczyć dwójkę właściwie uwielbianych przeze mnie aktorów. Colin Firth od
czasów ”klasycznej” Dumy i uprzedzenia
nie raz nie dwa udowadniał, że jest aktorem co najmniej wybitnym (zdobywca
Oscara za Jak zostać królem,
nominowany do statuetki za Samotnego
mężczyznę), natomiast Emma Stone jest aktorką, która jako jedna z pierwszych
przychodzi mi na myśl, gdy rozważa się najbardziej obiecujące aktorki nowego
pokolenia (Świetna rola w Służących,
pomimo mojego braku zachwytów nad samym filmem, dobra gra w pierwszej części Niesamowitego Spider-Mana, znakomicie sprawdzająca
się w komediach romantycznych typu Kocha,lubi szanuje).
Po drugie akcja rozgrywa się w
roku 1923: urok lat dwudziestych, sielankowość oraz stroje cieszą oko. Tym razem
Woody Allen podejmuje temat popularny od połowy XIX tj. trend spirytualizmu. W Magii blasku księżyca możemy zobaczyć
esencję i wyśmianie prywatnych seansów spirytualistycznych odbywających się w
domach bogatych arystokratów w całej europie. Odgłosy stukania w stół, kontakt
ze zmarłymi, unoszące się w powietrzu świece, wrażenia, przeczucia, aura i
ektoplazma są ironicznie wyśmiane przez Stanley`a.
Stanley (Colin Firth) jest
światowej sławy sztukmistrzem i jednocześnie demaskatorem szarlatanów i
oszustów, którzy wmawiają bogatym ludziom, że potrafią kontaktować się ze
zmarłymi. Sophie (Emma Stone) ma niezwykły dar i ogromną wrażliwość spirytualną, miewa sny,
przeczucia i wyczuwa aury. Stanley przyjeżdża na Lazurowe wybrzeże na prośbę
swojego przyjaciela by zdemaskować oszustwa Sophie.
Scenariusz jest dosyć prosty: on chce
ja zdemaskować, ona mu udowodnić, że nie „kantuje”. W filmie trzymane jest
odpowiednie napięcie i oczekiwanie na moment „rozwiązania” i oczekiwanie na
odpowiedź ”jak ona to robi”, a oczekując rozwiązania zagadki otrzymujemy serię
świetnych dialogów jak przystało na film w reżyserii i według scenariusza
Woody`ego Allena.
Colin Firth gra „typowego” bohatera
znanego z filmów Woody`ego: nihilista nie wierzący w Boga, lękający się
śmierci, człowiek na wskroś polegający na nauce i tym co racjonalne, człowiek nieszczęśliwy,
nie wierzący w nic poza tym co logiczne i doświadczalne. Postać przekonana o
swojej wyższości intelektualnej ponad wszystkimi innymi, przekonany o swych umiejętnościach
i tym, że jest najlepszy w swym „fachu”. Człowiek cytujący Nietzsche`go i wyznający
jego przekonanie o tym, że nie ma większego ukrytego sensu, niczego poza tym co
tu i teraz, Bóg nie istnieje a wraz z nim nie ma czegoś takiego jak świat
metafizyczny. Ponadto ponownie Firth gra „anglika bufona” i nie sposób nie odnajdować
tu na pewno celowego nawiązania do poprzednich wcieleń filmowych aktora.
[Woody
na pewno zrobił to celowo! SPOILER ALERT: scena oświadczyn na końcu filmu nie jest
niczym innym jak powtórzeniem tego co Firth odegrał w Dumie i uprzedzeniu, a potem powtórzył w Dzienniku Bridget Jones. Sens wszystkich tych oświadczyn był
tożsamy. Bohater odgrywany przez Firtha wyznawał heroinie uczucie w sposób nad
wyraz przewrotny wyliczając jej wady, brak wykształcenia, obrażając jej
rodzinę, zaznaczając że wbrew logice i wszystkim tym wadom wybranki coś do niej
czuje i prosi ją o rękę. Za każdym razem oczywiście przedstawiając swe uczucia
w ten sposób zostawał odrzucony. Dzięki ci Woody za to nawiązanie!].
Emma Stone znakomicie przerysowuje
postać „spirytualistki” teatralnie unosi ręce „wyczuwając aurę” i mając „wrażenia”,
a podczas seansu spirytualistycznego znakomicie „odpływa”, gra niewiniątko,
choć w jej spojrzeniu można zobaczyć że doskonale wie co robi. Z powodzeniem partneruje
Firthowi podczas ciętych dyskusji.
Woody Allen nie zwodzi i daje nam
w tym filmie serię świetnych partii dialogowych. Stanley i Sophie dominują w filmie ponad pozostałymi postaciami drugoplanowymi celowo przerysowanymi
i do bólu schematycznymi: starsza pani pragnąca kontaktu ze zmarłym mężem (Jej
dopytywanie się, czy na pewno jej nie zdradzał. Jak w rozmowie ze Stanley`em
Sophie zauważa: czyż nie będąc okłamywanymi nie czujemy się szczęśliwsi?),
bogaty „głupek” beznadziejnie romantycznie wpatrzony ślepo w Sophie (ona
zajrzała w głębię jego duszy, poznała go lepiej niż on sam znał siebie) śpiewający
(przy tym fałszując) serenady.
Dyskusja na temat odpowiedniego
światła wydobywającego urodę Sophie (powinno być takie jakim Stanley oświetla
swego słonia podczas triku), scena po balu (dyskusja nad tym czy Stanley
dostrzega w Sophie kobietę), „modlitwa nihilisty” i jego „otrząśniecie się” oraz
rozmowy Stanley`a z ciotką (w tym ta która zawiera esencje i myśl przewodnią
filmu) to jedne z lepszych scen filmu.
Jak zwykle w filmie Woody`ego pod
koniec otrzymujemy myśl podsumowującą całą historię.
[SPOILER ALERT: Ciotka rozkładając karty właściwie słuchając
jedynie wywodu i potoku słów Stanleya tylko mimochodem wspomina, że może jest jednak
coś więcej ponad szkiełko i oko (znakomite nawiązanie tłumaczenia polskiego do Mickiewiczowskiej
Romantyczności i tym samym do wiary w romantyzmie w zjawiska paranormalne). Może
wbrew wszelkiej logice i rozmówi jest ta magia, która rodzi się w blasku księżyca,
to nielogiczne absurdalne uczucie (w domyśle zaprzeczająca logicznemu
rozumowaniu – miłość).
Allen przez cały film pokazuje
nam bohatera sceptycznego nie wierzącego nic poza to co realistyczne i dające się
udowodnić. Pomimo tego, że demaskuje spirytualną oszustkę na koniec daje nam
jednak inny rodzaj „magii”].
Zdecydowanie polecam, bardzo
mocne 8/10 (a nawet 8,5 szczególnie za „smaczki” i odwołania filozoficzne, literackie
(Sophie ciągle się dopytuje, czy przypadkiem Stanley nie cytuje Dickensa – prawdopodobnie
jedyny autor znany niewykształconej dziewczynie) oraz filmowe.
SPOILER-ZAKOŃCZENIE
Gdy ciotka Stanley`a ulega
wypadkowi ten zaniepokojony zaczyna się modlić w szpitalu. W pewnym momencie
się otrząsa i zdaje sobie sprawę, że plecie androny i nie ma czegoś takiego jak
spirytualizm, że to nie możliwe. Wraca do pozostałych bohaterów do posiadłości i
oświadcza, że z ciotką wszystko będzie dobrze nie dzięki Bogu, ale dzięki profesjonalnym
lekarzom i wychodzi. Sophie zaczyna rozmawiać z Howardem o tym, jak on może tak
oszukiwać przyjaciela. W tym momencie pojawia się Stanley obróciwszy się w
fotelu (bardzo dobra klamra wiążąca początek filmu gdy Stanley pokazuje ten
numer na scenie i potem obiecuje, że może pokaże Howardowi jak wykonać tę
sztuczkę). Okazuje się, że Sophie współpracowała z Howardem i wszystko było to
ukartowane tak by utrzeć nosa nieomylnemu Stanley`owi (Gdy Sophie i Stanley
byli u jego ciotki, Sophie poszła zadzwonić do Howarda by ten jej wszystko o ciotce
ważnego powiedział). Podczas seansów Stanley obserwował Sophie, Howard matkę,
ale nikt nie obserwował Howarda! (banalne wyjaśnienie, ale właściwie nie domyśliłam
się, ze to Howard spiskował). Stanley wraca do ciotki, odbywa z nią rozmowę
podczas której zdaje sobie sprawę, że wbrew logice kocha Sophie (wbrew logice myśli
o jej uśmiechu), idzie do Sophie oświadcza jej się jak bufon, zostaje odrzucony.
Zrywa zaręczyny z Oliwią przez telefon (Ponieważ była to bardzo rozsądna
kobieta stwierdziła, że dobrze, że powiedział jej to od razu i pojechała na
wakacje oglądać wielkie żółwie). Stanley ponownie siedzi u ciotki i z nią rozmawia.
Ciotka go pyta czy jednak przyjął by Sophie (choć jago oferta małżeństwa była
jednorazowa) bo kobietom czasami zdarza się wybrać zapatrzonych w siebie
artystów estradowych ponad zapatrzonych w kobietę miliarderów. Stanley wzdycha,
że gdyby Sophie dała mu jakiś znak… i wtedy słyszy stukanie. Stanley pyta czy
to Sophie - stukniecie, pyta czy jednak
go chce- stukniecie. Stanley wstaje i widzi że za nim stoi Sophie. Całują się. KONIEC.
Dzieki Ci za zakonczenie - nie wiem co mi sie stalo - film mi sie podobal - ale mialam ciezki tydzien i chyba musialam na sam koniec przysnac z czego sobie nie zdalam sprawy dopoki, wracajac do domu, nie moglam sobie przypomniec jak wlasciwie ten film sie skonczyl ;P Ostatnie co pamietalam to oswiadczyny :( glupia sytuacja...;)
OdpowiedzUsuń