środa, 15 lutego 2012

Dług – polityka, polityka i przy okazji o zbieżności tytułów.

Biorąc pod uwagę ostatnio serię filmów, które obejrzałam można stwierdzić, że „utonęłam” w filmach politycznych. Obejrzałam Idy marcowe, z filmów, które kiedyś mi umknęły nadrobiłam Fair Game (Naomi Watts i Sean Penn. Dobre 7/10). Dziś padło na Dług. Nie daje to kolejnemu filmowi z serii równych szans. Kolejny film z serii jest pokrzywdzony moim lekkim znudzeniem i zmęczeniem tematem. Najrozsądniej byłoby „odpuścić” sobie teraz Dług.
Jednak tego nie zrobiłam, ponieważ film ten „ciągnie się” za mną od wakacji. Właśnie już mniej więcej w wakacje i tuż po nich zdarzało mi się usłyszeć pytanie: Czy jest Dług? Ten polski Dług? Nie, taki film amerykański. Aaa to nie, to nie wiem. Sprawdzę…Hmm. Wygląda na to, że to dopiero było w kinach i szybko z nich zniknęło.
Dziś natomiast mówiąc o tym filmie, muszę dodawać, że Dług to taki nowy film amerykański.

Ehh te zbieżności tytułów. Problem taki był z Mechanikiem jakiś czas temu. Otóż jest świetny film Mechanik z Christianem Balem z 2004 roku (Psychologiczny 8/10). Jest też film Mechanik: Prawo zemsty z Jasonem Stathamem z 2011 [Nie widziałam. Nie przepadam za Jansonem (Chyba najbardziej znany jest jako aktor z dwóch częsci Adrenaliny?), ale ponoć całkiem Ok. Jest też nowy film ze Stathamem i De Niro: Elita zabójców - to na pewno obejrzę, ale głównie ze wzgledu na De Niro].

Mając już za sobą ten przydługi wstęp nie mający zbyt wiele wspólnego z treścią filmu,  pozwolę sobie jeszcze nieco przedłużyć moment przejścia do sedna. Reżyserem Długu jest John Madden. John Madden wyreżyserował Zakochanego Szekspira!!! … i film Dowód z Gwyneth Paltrow i Anthonym Hopkinsem (Trochę podobne do Pięknego umysłu). W filmie Dług gra Sam Worthington (Starcie tytanów, Avatar!, Terminator: Ocalenie). Pomijając te „zmyłki” dotyczące tytułu, nazwisko Worthington i reżyser Zakochanego Szekspira są dla mnie wystarczającą rekomendacją do uważnego seansu Długu.

Dwóch agentów, jedna agentka. Wykonują misję, coś może pójść niezgodnie z planem. Wtedy trzeba działać inaczej. Porwali potwora, lekarza, chirurga z Brzezinki, który podczas wojny eksperymentował dla nazistów na ludzkim ciele. Zbrodniarza trzeba doprowadzić przed sąd. Gdy jednak coś pójdzie nie tak, trzeba kłamać, choć prawda będzie chciała wyjść na jaw…

Zaskakująco największą rolę do odegrania miała tutaj agentka. Dziwnie było zobaczyć Worthingtona nie w roli herosa, ale agenta specjalnego, samotnika wykonującego misję. Jakiś taki przeciętny mi się wydał. Jego postać osadzona w czasach realnych, historycznie bardziej współczesnych bez obnażonego torsu wydaje się tak przeciętna, że ginie w tłumie. Najważniejsze w tym filmie to nie zniechęcać się i dotrwać do polowy projekcji. Potem robi się ciekawiej i intrygująco. Film nawet nie aż tak politycznie zaangażowany, to bardziej walka charakterów trojga agentów. Bez rewalacji, ale dla samego obejrzenia Worthingtona w nieco innej od dotychczasowych jego ról i jednak całkiem ciekawej historii 7/10.


PS. Dług to adaptacja izraelskiego filmu pt. „Ha-Hov". Ehh ta amerykańska tendencja to kręcenia własnych wersji…

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz