niedziela, 29 czerwca 2014

Co by było gdyby - czyli zestawienie filmów z wątkiem podroży w czasie



Filmy z wątkiem podróży w czasie najczęściej odpowiadają na pytanie Co by było gdyby coś zmienić/Co byłoby gdyby coś się nie wydarzyło...Filmy podejmujące wątek podróży w czasie można by podzielić na kilka kategorii. Najczęściej bohaterowie cofają się w czasie, dużo rzadziej na ekranie możemy zobaczyć wyprawy w przyszłość. Paradoksalnie cofanie się w czasie jest o wiele bardziej nośnym filmowym tematem, a filmów w których ktoś wybiera się w przyszłość jest o wiele mniej (i najczęściej w tym przypadku mamy do czynienia z wersją gdy w przyszłość wybiera się ktoś ze współczesnej perspektywy z przeszłości, a akcja filmu dzieje się w "naszej" teraźniejszości, całość fabuły opiera się na zdziwieniu przybysza z przeszłości współczesnością, szczegóły poniżej w zestawieniu). Wyprawy w przeszłość zazwyczaj występują w dwóch wariantach. Ktoś cofa się w czasie by celowo zmienić przyszłość, bądź bohater cofa się w czasie przez przypadek i zmienia drobny szczegół, a następnie musi to naprawić by historia "wróciła" na właściwy tor. Cały koncept cofania się w czasie w tym przypadku opiera się głównie na tym, że bohater wie co ma lub co powinno się wydarzyć i jego działania są determinowane ta wiedzą.  Koncept ten najczęściej wiąże się ze "spotkaniem młodszej wersji samego siebie", bądź "młodszej wersji swoich przyjaciół" i dzięki informacji z przyszłości przekonywaniu tego kogoś by pomógł nam wypełnić cel podróży. (np. X-Men, Powrót do przyszłości, Looper) Scenariusze opierające się o koncept podróży w czasie wymagają ogromnej konsekwencji oraz dbania o szczegóły, by "wszystko się zgadzało" i niestety największą słabość w tej kategorii wykazują filmy będące częścią jakiejś serii (X-Men, Faceci w czerni). Jeśli bohater X spotkał bohatera Y to dlaczego nigdy w przyszłości (innych filmach z serii) bohater Y nie wspomniał o tym? (Faceci w czerni). Jeśli bohater Y zmienił przyszłość, to jak w ogóle doszło do tego że w przyszłości cofnął się w przeszłość? (teoria kilku równoległych wersji "przyszłości" - De ja vu) Filmy, w których okazuje się, że przyszłość w której żył bohater okazuje się konsekwencją jego prób zmienienia przyszłości (np. Looper).
Ponieważ jednak są tytuły i serie filmowe, które wykorzystują kilka z wymienionych powyżej opcji, jak również filmy, które nie dosłownie są związane z wątkiem podróży w czasie (niemniej wykorzystują związany z tym motyw "ktoś wie, co ma się wydarzyć"), a w przypadku innych trudno byłoby zakwalifikować je pod jedną z kategorii, w poniższym zestawieniu prezentuję układ chronologiczny (od filmów najnowszych ku tym starszym) z odpowiednim komentarzem.

Hot Tub Time Machine 2


Kontynuacja pokręconej komedii, w której grupa przyjaciół może podróżować w czasie za pomocą jacuzzi. W filmie jest mnóstwo odniesień do oklepanych wątków związanych z podróżami w czasie. Bohaterowie wypominają Teminatora, Fringe, Loopera. Jest motyw "migania" postaci, kiedy jej egzystencja jest zagrożona. Na początku możemy zobaczyć co grupa nieudaczników zrobiła z wiedzą jaką mieli z przyszłości. Dobry motyw paradoksu i zapętlenia. Tym razem bohaterowie wybierają się w przyszłość. Przede wszystkim to jednak komedia kumpelska z poziomem żartów "klozetowym".

Na skraju jutra 2014



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości. Wariant dzień świstaka (patrz niżej Dzień świstaka)
Cage wciąż na nowo przeżywa ten sam dzień. Cofa się w czasie i posiadając wiedzę o tym co ma się wydarzyć próbuje przeżyć i zwalczyć najeźdźców. Więcej tutaj.


X-Men: Przeszłość która nadejdzie 2014


Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości.

Wolverine cofa się w czasie by powstrzymać Mistique przed zabiciem i zmienić przyszłość. Więcej tutaj

Przeznaczenie 2014



Kategoria: Cofanie się w czasie próba zmienienia przyszłości.

Pozornie film o podróżach w czasie w celu powstrzymania zamachowca bombowego. Bardziej film o paradoksie czasowym,. Czy to co się wydarzyło w przyszłości nie jest już efektem podróży w czasie? Czy przypadkiem nie musimy cofnąć się w czasie by przyszłość jaka znamy pozostała niezmieniona? Więcej tutaj.

Pierwszy raz jeszcze raz 2014



Kategoria: Cofanie się w czasie i próba zmienienia przyszłości. Wariant Dzień świstaka.

Głupiutka komedia o nastolatku. Chłopak wciąż przeżywa ten sam dzień, w którym nic mu nie wychodzi. Głupie, przewidywalne i jak w każdym tego typu filmie bohaterowi w pewnym momencie wszystko jedno co robi i wszystkich obraża ponieważ nie spotkają go za to konsekwencje kiedy dzień się "zresetuje" do czasu aż zrozumie, że pętla się zakończy wtedy, gdy zrobi tego dnia wszystko jak trzeba.

Czas na miłość 2013



Kategoria: Cofanie się w czasie i próba zmienienia przyszłości. Wariant Dzień świstaka.

Tim posiada zdolność cofania się w czasie i wielokrotnie zmienia swoje życie poprzez wprowadzanie drobnych zmian w swoim poprzednim postępowaniu. Więcej tutaj

Faceci w czerni 3 2012



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba naprawienia zmian w przeszłości by teraźniejszość nie uległa zmianie.

Kosmiczny przestępca cofa się w czasie by zabić agenta K. Agent J musi cofnąć się w czasie by go powstrzymać.Więcej tutaj.

Looper- pętla czasu 2012



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości

Bohater cofa się w czasie by zabić małego chłopca, który w przyszłości ma stać się szefem grupy przestępczej. Więcej tutaj.

Kod nieśmiertelności 2011



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości. Wariant Dzień świstaka

Bohater kilkakrotnie cofa się w czasie i próbuje powstrzymać terrorystę przed wysadzeniem pociągu. Fabularnie film nieco odbiega od standardowego schematu podróży w czasie, ponieważ Jake ma tylko kilkanaście minut na zmianę przyszłości i jego działania są niezwykle ograniczone. 

Hot Tub Time machine (Jutro będzie futro)


Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości (powrotu do przyszłości).

Grupa przyjaciół na szalonej imprezie przenosi się w przeszłość za pomocą jacuzzi. mając wiedzę z przyszłości próbują zmienić swoją przeszłość. Pokręcona kumpelska komedia. 

Zaklęci w czasie 2009



Kategoria: Cofanie się w czasie. Brak możliwości zmiany przyszłości.

Bohater cofa się w czasie, ale tego nie kontroluje. Nigdy nie wie kiedy nagle się cofnie i gdzie. Dzięki jednak tej zdolności poznaje pewną kobietę i na przestrzeni lat spotykają się choć bohater jest wtedy w różnym wieku. 

Deja Vu 2006



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości.

Bohater, policjant próbuje powstrzymać przestępcę przed wysadzeniem statku wycieczkowego. Dobry scenariusz na poziomie zazębiania się teraźniejszości ze zmianami spowodowanymi przez bohatera w przeszłości.

Krucjata w dżinsach 2006



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba powrotu do przyszłości

Pewien nastolatek przez przypadek cofa się w czasie do Średniowiecza. Staje się on częścią krucjaty dziecięcej. Wykorzystując swoją wiedzę z przyszłości pomaga dzieciom przeżyć, stajać się tym samem częścią historii.

Harry Potter i więzień Azkabanu 2004



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmiany przyszłości.

Jest to trzecia cześć serii o Harrym Potterze. Harry, Ron i Hermiona cofają się w czasie za pomocą magicznego zegarka. W przeciwieństwie do wielu innych filmów w uniwersum Harrego Pottera bohaterowie cofając się w czasie nie mogą być przez nikogo zobaczeni, wejść w interakcją z innymi bohaterami. Na poziomie jednego filmu (książki) wszystko się zgadza, ale niestety w kontekście pozostałych części wzbudza wątpliwość, dlaczego nigdy więcej nie zastosowano w kolejnych częściach tego zegarka?

Efekt motyla 2004



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości. Wariant Dzień świstaka

Bohater odkrywa, że dzięki odczytywaniu swoich zapisków w dzienniku może cofnąć się w czasie. Kilka razy zmienia swoje postępowanie w kluczowych monetach swojego życia by poprawić swoją przyszłość. Film doczekał się kolejnej części (ten sam koncept inni bohaterowie) w roku 2006 i 2009.

Oszukać przeznaczenie 2003



Kategoria: Próba zmienienia przyszłości

Nie jest to typowy film z kategorii podróży w czasie, jednak wpisuje się w schemat " bohater wie co ma się wydarzyć i próbuje zmienić przyszłość". Bohater ma wizję katastrofy samolotu, dzięki temu wysiada z samolotu i zmienia przewidziana dla niego i innych osób przyszłość. Następnie przewiduje kolejne śmierci i próbuje je powstrzymać. Nakręcono kolejne części (inne katastrofy) w roku 2003, 2006, 2009, 2011. Więcej tutaj.

Goście w Ameryce 2001



Kategoria: Wyprawa w przyszłość (postaci z przeszłości) zdziwienie nowoczesnością.

Dwóch średniowiecznych rycerzy trafia do współczesnego Nowego Jorku. Dziwią się nowoczesnym wynalazkom, techniką. Bohaterka pomaga im się zaadoptować i wrócić do przeszłości.

Kate i Leopold 2001



Kategoria: Wyprawa w przyszłość (postaci z przeszłości) zdziwienie nowoczesnością.

Angielski arystokrata z  XIX wieku trafia do współczesnego Nowego Jorku. Leopold poznaje Kate, która pomaga mu odnaleźć się we współczesności.


12 małp 1995



Kategoria: Cofanie się w czasie z przyszłości. Próba zmiany przyszłości.

Bohater przybywa z przyszłości i trafia do współczesności próbując wydarzenia, uprzedzić to, co ma się dopiero wydarzyć. Z perspektywy widza bohater przybywa z przyszłości. Nie wiemy (nie jest pokazane) jak wygląda jego przyszłość.

Dzień świstaka 1993



Bohater wciąż i wciąż przeżywa ten sam dzień w pewnym małym miasteczku. Każdego dnia zmienia jakiś szczegół, co sprawia że kolejne wydarzenia dnia toczą się inaczej. Dzięki kolejnym próbom udaje mu się zdobyć kobietę, uratować kilku osobom życie. Odpowiedź na pytanie co by było gdyby: poszedł inną ulicą, porozmawiał dłużej z napotkanym znajomym, był uprzejmy. Schemat wykorzystywany w innych filmach: odtwarzanie tych samych wydarzeń kilka razy wprowadzając do nich niewielkie zmiany postępowania.


Arytmetyka diabła 1991



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba życia w przeszłości

Bohaterka Żydówka Hanna żyje we współczesnych Stanach Zjednoczonych. pewnego dnia Hannah mdleje i budzi się w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu w 1940 roku. Bohaterka wie co ja czeka (zna historię) i próbuje jakoś przeżyć.

Peggy Sue wyszła za mąż 1986



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości.

Peggy Sue dorosła żona i matka mdleje na Balu Absolwentów. Budzi się ponownie jako nastolatka, wiedząc jak ułożyło się później jej życie Peggy postanawia zmienić swoje postępowanie i uniknąć błędów młodości.


Powrót do Przyszłości 1985-1990



Kategoria: wszystkie powyższe, źródło wszystkich powyższych!

Wzór i źródło wszystkich innych późniejszych koncepcji i sposobów manipulowania czasem. Klasyka klasyki w kategorii podróży. Marty McFly udał się w przeszłość przez przypadek i zmienił przyszłość, po czym musiał naprowadzić przeszłość na właściwe tory (przez przypadek sprawił, ze jego rodzice się nie poznali, musiał to naprawić, by on i jego rodzeństwo mogli się urodzić). W drugiej części Marty udał się do przyszłości by poprawić swoja przyszłość a w części trzeciej udał się na Dziki zachód by zmienić przyszłość w przeszłości Doktora Browna. Seria ta jest źródłem podstawowych zasad dotyczących zabawą czasem, które można dostrzec w innych filmach i serialach. Koncepcja zdjęcia i znikających/pojawiających się na nim postaci. Z tego filmu pochodzi zasada, że należy zmieniać jak najmniej w przeszłości ponieważ znacznie można zmienić przyszłość, działając w przeszłości można potem odnaleźć siebie na zdjęciach w przeszłości. Jeśli chcemy wrócić z przeszłości do przyszłości należy iść do przyjaciela i powiedzieć mu kim się jest by nam pomógł oraz wiele, wiele innych tropów i pomysłów.


Terminator 1984 - 2009



Kategoria: Cofanie się w czasie z przyszłości. Próba zmiany przyszłości.

Zła maszyna przybywa z przyszłości by zabić Sarah Connor, matkę przyszłego przywódcy ruchu oporu. Z przyszłości przybywa również żołnierz by chronić Sarah.  Jest to sytuacja gdy bohater przybywa z przyszłości (choć nie wiemy jak ona wygląda) i pojawia się we współczesności (z punktu widzenia widza) i stara się zapobiec zmianie w teraźniejszości jaką chce dokonać przeciwnik. Schemat powielony w 2 kontynuacjach filmu w roku 1991, 2003, natomiast w części czwartej w 2009 nie należy już mówić o podróży w czasie, mamy pokazana przyszłość o której była mowa we wcześniejszych filmach  Bardzo oryginalny pomysł, co ciekawa nie powielany w kolejnych innych filmach podejmujących tematykę podróży w czasie.


SERIALE

w Serialach (zwłaszcza tych, które z czasem zaczynają się wypalać i pojawiają się w nich już wszystkie możliwe wariacje i pomysły fabularne również bohaterowie podróżują w czasie.


Supernatural



Sam i Dean cofają się w czasie i poznają swojego dziadka, oraz młodą matkę i ojca w kilku odcinkach. Z tych odcinków dowiadują się więcej o swoim dziedzictwie "łowców"

Once Upon Time



W najnowszym sezonie Hak i Emma cofają się w czasie do momentu poznania Śnieżki i księcia. w tych odcinkach realizowany jest schemat przypadkowej zmiany przeszłości a następnie próby tego naprawienia. 

LOST. Zagubieni.



Bohaterowie w jednym z sezonów cofają się w czasie i żyją przez dłuższy czas w przeszłości dowiadując się skąd wzięły się bunkry na wyspie i ośrodki badawcze. Również pojawiają się na zdjęciach.


Polski Akcent:

Ile waży koń Trojański 2008



Kategoria: Cofanie się w czasie. Próba zmienienia przyszłości.

Chyba jedyny przykład w polskim kinie (ale jednak mamy taki film!) Bohaterka przenosi się do czasów PRL-u próbuje zmienić swoje życie rzucając szybciej byłego męża by poznać swojego drugiego męża, ratuje życie babci.


Seksmisja 1983


Seksmisja nie jest dosłownym przykładem podróży w czasie. Bohaterowie budzą się z hibernacji w przyszłości. Nie maja oni żadnej możliwości by powrócić do swoich czasów. Jednak zadziwienie przyszłością i próba "przystosowania się"  są motywem wspólnym łączącym ten film z innymi powyżej wymienionymi.



To wszystkie filmy z tych, które widziałam z wątkiem podróży w czasie, które udało mi się sobie przypomnieć. Wszelkie komentarze zawierające inne filmy, które powinny pojawić się na takim zestawieniu bardzo mile widziane.


Bonus na koniec:

Podróże w czasie romantycznie:

http://www.geeksaresexy.net/2015/07/08/the-most-adorable-and-awesome-sci-fi-love-story-ever-the-one-minute-time-machine-video/


sobota, 21 czerwca 2014

Kaze Tachinu (The Wind Rises) - kolejna animacja Miyazakiego nominowana do Ooscara

Studio Gibi wyprodukowało klasykę japońskiej animacji. Oczywiście nim w Polsce zapoznaliśmy się z twórczością Miyazakiego zaczynaliśmy od takich serii jak Gigi la Trottolla , Kapitan Dajmos, Kapitan Tsubasa, Yattaman, Tygrysia Maska emitowanych na Polonii 1, potem Polsat i TVN7 puściły Czarodziejkę z księżyca (wkrótce pojawi się kolejna odświeżona seria!) i Dragon Balla. Dzieciaki, które bardziej się wciągnęły w anime zapoznały się również z takimi tytułami jak Neon Genesis Evangelion, Naruto (emitowany do dziś), Ranma, Inu Yasha, Full Metal Alchemistst, , Vision of Escaflowne i wielu, na prawdę wielu innymi tytułami.  Z filmów pełnometrażowych do naszego kraju dotarła Akira i Ghost In the Shell. Kiedy pomyślę, jak trudne kiedyś było zdobycie tej klasyki, to nie chce mi się wierzyć, że dziś dostęp do wszystkiego jest tak prosty. Na świecie anime jest dostrzegane nawet przez tak iście amerykańską nagrodę jaką jest Oscar. Spirited Away: W krainie Bogów w reżyserii Hayao Mijazakiego w 2003 roku dostało statuetkę w kategorii najlepsza animacja, Ruchomy zamek Hauru był nominowany do Oscara w 2006 roku (widziałam tę animację chyba ze 4 razy, jedna z moich ulubionych). Przy okazji wypada jeszcze wspomnieć Księżniczkę Mononoke (eh dawno to było, skoro miałam to na kasecie Video…) i Mojego sąsiada Totoro (logo studia Gibi). Przyznam, że okres fascynacji anime już u mnie minął jakiś czas temu (chociaż śmiem twierdzić, że nie jest to coś z czego się wyrasta, mnie zwyczajnie przeszło i nie ma to niewiele wspólnego z wiekiem), a Kaze Tachinu (The Wind Rises) trafiło na moją listę do obejrzenia właściwie nie dlatego, że to nowe anime „mistrza” lecz raczej ze względu na nominację tej produkcji do tegorocznych Oscarów (nadrabiam ostatnie nominowane w tym roku tytuły).



Miyazaki od lat się odgraża, że odchodzi na emeryturę a tu o dziwo możemy obejrzeć jego najnowszą animację, choć tym razem nie trafił do mnie z tą fabułą. Zdecydowanie wolę magię, duchy, demony w wersji japońskiej niż realizm (aczkolwiek sceny życia codziennego potrafią Japończycy pokazywać w jakiś taki jednak niezwykły interesujący sposób). Bardziej podobają mi się zwariowane animacje gdzie człowiek przeistacza się w świnię, czarownica przeklina niewinną dziewczynę, można spotkać smoka, duchy potrafią zabić, a na brzegu lasu można spotkać dziwne stworzenie.
Niestety Kaze Tachinu (The Wind Rises) to przedstawienie losów inżyniera samolotów Jirô Horikosh od lat dzieciństwa, kiedy śniły mu się samoloty i postanowił zostać inżynierem (nie mógł zostać pilotem bo miał słaby wzrok – nosi okulary) aż po dorosłość, pracę dla firmy Mitsubishi próbującej skonstruować samolot na miarę tych europejskich, kolejne próby i romantyczne spotkanie dziewczyny w pociągu. Smutna to właściwie historia i niestety mnie nie ujęła. Jak dla mnie fabuła była zbyt monotonna, liniowa, pozbawiona napięcia. Typowy film biograficzny. Oczywiście sama animacja to jakość sama w sobie (piękne kolory, ta znana kreska) a i muzyka jest ujmująca i wzruszająca, doskonale komponuje się z warstwą wizualną. Sam przekaz też jest niezwykle życiowy. Mały chłopiec marzył o lataniu samolotem i w swoich snach rozmawiał z konstruktorem panem Caproni (Tylko w scenach snów Jiro mamy tę odrobinę magii z filmów Miyazakiego).

Airplanes are not tols for war.
They are not for making money.
Airpalnes are beautiful dreams
Engineers turn dreams into reality

Potem ten sam chłopiec udaje się na Uniwersytet i staje się inżynierem samolotów wojskowych. Życie.

W  ramach przyzwoitości 7/10, film mi się dłużył, raczej nie dla każdego (i chyba nikt nie ma tu wątpliwości: nie jest to film dla dzieci. To animowana biografia JIro).  Jednak Panie Miyazaki nie idź pan na emeryturę, ale nakręć jeszcze choćby jeden magiczny film.

SPOILER-ZAKOŃCZENIE


Jiro udaje się na ostateczne testy zaprojektowanego przez siebie samolotu. W tym czasie Naoko postanawia jednak wyjechać do sanatorium (zostawia dla wszystkich listy). Ostateczny test samolotu kończy się sukcesem. Przenosimy się do snu Jiro, widzimy zniszczone samoloty. Joro po raz ostatni rozmawia z panem Caproni. Udało się Jiro stworzyć wspaniały samolot, choć żadne z nich podczas wojny nie wrócił. Koniec.

sobota, 14 czerwca 2014

Na skraju jutra – żyj, giń, powtórz, czyli Dzień świstaka w wersji SF

Po seansie Na skraju jutra można ująć esencję tego filmu w jednym stwierdzeniu: To Dzień Świstaka (świetna komedia z Billem Murray`em z 1993 roku) w wersji SF. Schemat fabularny z Dnia Świstaka został zachowany, wymieniono jedynie elementy komediowo-obyczajowe zastępując je tymi z filmów Scince-fiction i walk z kosmitami. Samolubny, nieco gburowaty dziennikarz w Dniu Świstaka odtwarzając wciąż ten sam dzień z czasem staje się lubianym człowiekiem i częścią społeczności małego miasteczka, a w Na skraju jutra figurant wojskowy bojący się wziąć udział w bitwie, stać się musi świetnie wyszkolonym żołnierzem. Prosty pomysł został znakomicie wykorzystany, a nawet zręcznie rozbudowany (w przeciwieństwie do Dnia Świstka w Na skraju jutra wyjaśniono dlaczego bohater wciąż może odtwarzać ten sam dzień). W filmach manipulacją czasem trzeba umieć się bawić i choć Na skraju jutra nie jest stricte tego typu produkcją, nie mam scenariuszowi tego filmu absolutnie nic do zarzucenia (a niezwykle rzadko mi się to zdarza). 



Ile jest możliwości rozwoju wydarzeń? Jeśli coś się nie udaje trzeba znaleźć „inną drogę”, jeśli mamy nieskończoną ilość prób można dojść do perfekcji w wypełnieniu misji. Odtworzenie tych samych scen z drobnymi zmianami, wątki nieco komediowe i dobre efekty specjalne dają znakomitą mieszankę (bardzo dobry montaż). Świetne sceny, w których pokazane jest ile razy pewne wydarzenia musiał przeżyć Cage, by dojść do wprawy (turlanie się pod samochodem, bieg przez pole bitwy, ciągłe umieranie, gdy się coś nie udaje), dobre dialogi (uprzedzanie tego, co ktoś chce powiedzieć, minimalne zmiany, które sprawiają, że udaje się coś w końcu osiągnąć) to doskonale wykorzystany potencjał scenariuszowy.
Tom Cruise dosyć często wybiera produkcje tego typu filmy (ostatnio nieco mniej udana była z jego udziałem Niepamięć, ale wcześniejsza Wojna światów czy Raport mniejszościi to bardzo dobre SF) i dobre filmy akcji (Seria Mission Impossible, czy zeszłoroczny Jack Reacher) i doskonale wie, jak grać świetnie wyszkolonego żołnierza i dokładnie takim możemy go zobaczyć w Na skraju jutra. W filmie tym mamy „typowego” Toma: pewny siebie, czarujący, ratujący świat, wiecznie młody, takim go najbardziej właśnie lubię i tego się spodziewałam. Natomiast Emily Blunt zazwyczaj grająca postaci raczej delikatne (Połów szczęścia w Jemenie, Władcy umysłów, Jeszcze dłuższe zaręczyny) w filmie tym jest Full Metal Bitch i bardzo dobrze jej to wyszło. Umięśniona, wysportowana Rita w Na skraju jutra w wydaniu Emily jest zdeterminowana, momentami bezwzględna i w tej roli zdecydowanie przekonywująca. Ponadto jak na film, w którym cały czas na ekranie śledzimy poczynania Cage`a postaci drugoplanowe również są znakomicie zindywidualizowane (odział Cagea, generał).
Świetne SF i gdyby nie X-Men: przyszłość, która nadejdzie zdecydowanie jak dotąd byłby to mój numer jeden tego gatunku w tym roku, i zdecydowanie jest to z najlepszych filmów Cruise`a ever. Zdecydowanie polecam, do obejrzenia więcej niż na raz. Bardzo mocne 8/10!


SPOILER-ZAKOŃCZENIE

Cage niezliczoną ilość razy próbuje wydostać się z Ritą z pola bitwy. Okazuje się że Mimiki chciały, by Cage znalazł się w miejscu ze swoich wizji. Mimiki chciały go zranić by Cage się wykrwawił i nie mógł restartować dnia. Ostatecznie Rita i Cage postanawiają zdobyć urządzenie, które stworzył „doktor” pozwalające na połączenie „jaźni” z „jądrem”. Niestety urządzenie ma to zamknięte generał w swoim sejfie. Cage i Rita niezliczoną ilość razy próbują uzyskać urządzenie od generała, aż w końcu im się to udaje, jednak gdy wychodzą z ambasady żołnierze chcą ich aresztować. Rozpoczyna się pościg, w  wyniku którego Cage traci przytomność i niestety budzi się bez możliwości restartowania dnia (przetoczono mu krew). To ostatnia próba jaką będą mieli. Dzięki urządzeniu dowiadują się, że „serce” Mimików jest pod Luwrem w Paryżu. Organizują akcję przy pomocy oddziału Cage`a (Cage przekonuje wszystkich, dzięki informacjom, które o nich uzyskał przy kolejnych podejściach). W wyniku akcji giną kolejni żołnierze, ale Ricie i Cage`owi udaje się dotrzeć i znaleźć najważniejszego Mimika. Rita się poświęca, by Cage dotarł do wroga (wiedzieli, że nie uda im się tego przeżyć). Cage w ostatniej chwili rzuca granatami w „serce” Mimików i ginie. Cage znowu się budzi, tym razem dzień wcześniej (początek filmu), zanim generał wysłał go na pole bitwy. Mimiki zostały pokonane. Cage spotka się z Ritą jako major (bo nie został zdegradowany). Rita na sali wstaje, tak jak za każdym razem, gdy się spotykali. Cage się śmieje. Koniec. 

niedziela, 8 czerwca 2014

Filmowe wersje baśni – zestawienie




Ostatnio w  Hollywood trwa moda na filmy aktorskie będące „nową” wersją klasycznych baśni. Powstają filmy ukazujące z nowej perspektywy znaną nam historię, gdzie Jaś i Małgosia nie są bezbronnymi dziećmi, Śnieżka była złodziejką, a Czerwony kapturek wcale nie spotkał w lesie wilka. Baśnie stały się na tyle „rozchwytywanym” źródłem filmowych scenariuszy, że w jednym roku pojawiają się dwie różne wersje jednej znanej nam z dzieciństwa historii. Filmy te cieszą się ogromną popularnością do tego stopnia, że po sukcesie Królewny śnieżki i łowcy i tegorocznej Czarownicy, na przyszły rok Studio Disny`a zaplanowało filmową wersję Kopciuszka (Cinderella 2015, w obsadzie Lily James, Helana Boham Carter i Cate Blanchett), a na rok następy Piękną i Bestię. W planach na ten rok jest również film Into the Woods w znakomitej obsadzie (Meryl Streep, Johnny Depp, Emily Blunt) w którym ma pojawić się Kopciuszek, Roszpunka i Czerwony Kapturek. 
Jedne z historii są odświeżane wciąż na nowo i mają wiele „uwspółcześnionych” wersji, na inne wciąż czekam, by zobaczyć na dużym ekranie wysokobudżetową wersję aktorską (jak na razie nie ma np. Roszpunki, ani Rumplestintskina, Księżniczki na Ziarnku grochu ani Wielkoskórki). Materiału na nowe scenariusze jest jeszcze wiele. Najbardziej podobają mi się wersje, gdzie znana nam historia w zaskakujący i twórczy sposób zostaje przetransformowana, ale jednocześnie cały sens baśniowej historii nie zostaje zatracony (w której to kwestii niektóre produkcje mnie rozczarowują).


Śpiąca Królewna


Na chrzcinach malej królewny pojawia się nieproszona zła czarownica i rzuca klątwę na małą królewnę. Nim królewna ukończy 16 lat ukłuje się wrzecionem i umrze. Klątwa zostaje złagodzona przez jedną dobrą wróżkę i zamiast umrzeć królewna ma zapaść w sen, z którego ma przebudzić ją pocałunek prawdziwej miłości.


  • Czarownica



Najnowszy film, który właśnie pojawił się na ekranach kin. W tej opowieści najważniejszą postacią jest Maleficent, która tak naprawdę wcale nie była zła. Więcej tutaj.

Królewna Śnieżka


Królewna jest niezwykle piękna, a jej Macocha jest zazdrosna o jej urodę. Zła królowa ma magiczne lustro, które mówi jej kto jest najpiękniejszy na świecie. Królowa zazdrosna o śnieżkę każe Myśliwemu zabić Śnieżkę w lesie. Myśliwy darowuje śnieżce życie. Śnieżka poznaje Krasnoludki i ukrywa się wraz z nimi w lesie. Zła królowa dowiaduje się, Śnieżka żyje i daje jej do zjedzenie zatrute jabłko. Śnieżka zapada w sen, z którego budzi ja pocałunek prawdziwej miłości księcia.
Historia Śnieżki nie występuje w wersji współczesnej, natomiast w ostatnich latach pojawiły się filmy ukazujące historię z nieco innej perspektywy.

  • Królewna śnieżka i łowca



Śnieżka (Kristen Stewart) ukazana jako królewna walcząca o swoje królestwo przy wsparciu łowcy (Chris Hemsworth), gdzie ze snu nie budzi jej wcale książę, a najbardziej interesująca postacią historii jest zła królowa (Charlize Theron). Więcej tutaj.

  • Królewna Śnieżka (Mirror Mirror)


Wersja raczej komediowo-familijna, gdzie krasnoludki to złodzieje, Śnieżka (Lilly Colins) staje się członkinią bandy złodziei, pocałunek potrzebny jest do odczynienia czaru rzuconego na księcia, a najważniejszą postacią wydaje się być zła królowa (Julia Roberta). Film z wyraźnie ograniczonym budżetem (kilka lokacji na krzyż i jedyne lepsze efekty końcowe są pod koniec), ale z kilkoma ciekawymi rozwiązaniami. Więcej tutaj.

Jaś i Małgosia



Jaś i Małgosia zostają wysłani do lasu i odnajdują domek z piernika w którym mieszka wiedźma. Wiedźma więzi dzieci, ale dzięki sprytowi Małgosi, która wrzuca czarownicę do pieca udaje im się uciec.


  • Hansel i Gretel: Łowcy czarownic


Wersja baśniowa, aczkolwiek w wersji dla nieco starszej widowni. Kontynuacja losów Jasia i Małgosi, którzy po pokonaniu złej czarownicy stali się łowcami. Więcej tutaj.

Czerwony Kapturek


Mama wysyła swoją córkę, która nosi czerwony kapturek, aby zaniosła chorej babci posiłek. Czerwony kapturek po drodze w lesie spotyka wilka. Wilk wyprzedza kapturka i zjada babcię, a potem się za nią przebiera w oczekiwaniu na Czerwonego Kapturka. Kapturek zostaje zjedzony przez Wilka. Na ratunek kapturkowi przybywa myśliwy, który rozcina wilkowi brzuch. Babcia i Kapturek są całe i wszystko kończy się dobrze.


  • Dziewczyna w czerwonej pelerynie


Film nakręcony nieco w estetyce „Zmierzchowej” z Amandą Seyfierd i Garym Oldmanem, niemniej z ukazaną historią z nowej perspektywy. Historia jest ciekawie rozwinięta i jest tu kilka dobrych pomysłów dotyczących postaci Czerwonego kapturka.

Patrz również Tajemnice lasu

Jaś i Magiczna fasola


Jaś został wysłany na targ by sprzedać krowę. Jednak Jaś wymienia krowę na magiczne fasolki. Rozzłoszczona matka Jasia wyrzuca fasolki. W nocy z fasolek wyrasta ogromna łodyga. Jaś wspina się po łodydze na której szczycie znajduje się świat zamieszkały przez ogromnego olbrzyma.  Jaś kradnie olbrzymowi kurę znoszącą złote jajka.


  • Jack Pogromca olbrzymów



Moim zdaniem bardzo dobra filmowa ekranizacja baśni o Jasiu. Jest magiczna fasola, są olbrzymy a jako bonus dodano księżniczkę. Więcej tutaj.

Patrz również Tajemnice lasu

Kopciuszek


Biedna dziewczyna, najczęściej upokarzana przez macochę i przyrodnie siostry, zmuszana do pracy idzie na bal dzięki pomocy matki chrzestnej w wyczarowanej sukience. Poznaje na balu księcia, ale ucieka nim książę poznaje jej tożsamość. Książę potem szuka Kopciuszka. Pomimo przeciwności księciu udaje się odnaleźć Kopciuszka. Wszystko kończy się dobrze.


Najwięcej jest filmowych wersji Kopciuszka, jest to też baśń najczęściej uwspółcześniana. Właściwie należałoby powiedzieć jest to baśń, której wątek „biedna dziewczyna” udając „arystokratkę” poznaje bogacza jest jednym z dosyć często wykorzystywanych schematów w komediach romantycznych. Bogacz zakochuje się w biednej dziewczynie, a ona w nim, jednak na drodze do ich szczęścia stoi „zła kobieta” i nieujawniona prawdziwa tożsamość biednej dziewczyny.

Patrz również Tajemnice lasu


  • Kopciuszek

Odwzorowanie scena po scenie animacji z 1950 roku. Więcej tutaj.
  • Długo i szczęśliwie


Film z Drew Berrymore w roli głównej, będący moim absolutnym numerem jeden filmowej wersji Kopciuszka. Cała historia została przedstawiona bardzo wiernie zachowując najważniejsze wątki historii Kopciuszka, począwszy od pierwszego spotkania „pod ukrytą tożsamością”, poprzez złą macochę i przyrodnie siostry, poszukiwanie przez Księcia przyszłej żony, zamknięcie Kopciuszka na czas balu, skończywszy na klasycznym Happy Endzie „żyli długo i szczęśliwie”. Największym atutem tego filmu jest znakomite „uzupełnienie” i rozbudowanie historii wątkami lepszego poznania się Księcia i Kopciuszka pomiędzy istotnymi wątkami z baśni, dzięki czemu miłość głównych bohaterów jest odpowiednio umotywowana (zamiast miłości od pierwszego wejrzenia na balu i potem ślubie). Ponadto w tej filmowej wersji nie ma magii. Cala historia jest przedstawiona na sposób „prawdopodobny”. Dobra wróżka została zatapiana wynalazcą Leonardem Da Vinci.

  • Kopciuszek



Bardzo wierne odtworzenie historii kopciuszka w wersji musicalowej z Withney Huston i Whoopi Goldberg. Jest biedna dziewczyna, jest książę, dobra wróżka, jest bal i szczęśliwe zakończenie. Zachowane zostały realia „dawno, dawno temu” (nieco cukierkowe kostiumy, przepych, wielki pałac).


Wersje współczesne


  • Tylko ciebie pragnę



Współczesna wersja historii o Kopciuszku, w której zachowano element „magiczny”. Główna bohaterka jest biedną projektantką. Spotyka na swej drodze ekscentryczną kobietę, która daje jej „magiczne pantofelki”, dzięki którym mało atrakcyjna dziewczyna przemienia się w piękną kobietę. Jest też „książę” (znany bogaty projektant), jest i bal oraz „prawdziwe” uczucie rodzące się w trakcie współpracy projektanta i modelki odkrytej na przyjęciu.

  • Cinderella Story


Wersja współczesna dla nastolatków w realiach szkoły średniej z Hillary Duff. Biedna nastolatka musi pracować w barze jako kelnerka, którego właścicielką po śmierci ojca dziewczyny jest jej macocha. Przyrodnie siostry są wredne dla dziewczyny. Bohaterka na Czacie internetowym „poznaje” świetnego chłopaka, który okazuje się być szkolną gwiazdą drużyny sportowej. Na szkolnym Balu maskowym dziewczyna oczarowuje szkolną gwiazdę, ale boi się potem w szkole ujawnić mu swoja tożsamość.

  • Kopciuszek. Roztańczona historia


Kolejna wersja współczesna w realiach szkolnych, tym razem jednak w wersji tanecznej z Seleną Gomez. Bohaterka tańczy na szkolnym balu ze szkolna gwiazdą, ale uciekając gubi odtwarzacz muzyki (zamiast pantofelka). Chłopak potem próbuje odnaleźć świetnie tańczącą nieznajomą.

  • Pracująca dziewczyna


Film ten nie jest traktowany jako wersja współczesna kopciuszka, jednak w tej wersji korporacyjnej historii występuje bardzo wiele podobieństw do „schematu kopciuszka”.
Sekretarka podszywa się pod swoją „zła” szefową (zła macocha i przyrodnie siostry w jednym). Dziewczyna robi ogromne wrażenie na bogatym przedsiębiorcy. W finale zła szefowa usiłuje zdemaskować biedna dziewczynę. Film nominowany w kilku kategoriach do Oscara (statuetka za najlepszą piosenkę).

  • Pokojówka na Manhatanie


Wersja współczesna z Jenifer Lopez w roli głównej. Tym razem bohaterka jest biedna pokojówką szorująca na kolanach toaletę. Pokojówka przymierzyła ubranie bogatej rezydentki hotelu i wpadła na bogatego polityka. Nie ujawnia mu swojej tożsamości. Jest wielki bal (dobroczynny), jest zła macocha/siostra w postaci bogatej kobiety, która zabiega o względy polityka, są „pomocne” zwierzątka w postaci pracowników hotelu, jest i szczęśliwe zakończenie.


  • Sabrina



Zarówno wersja z 1954 roku z Audrey Hepbrun jak i ta z Harrisonem Fordem z 1995 prezentują mniej więcej tę samą historię. Biedna dziewczyna żyje jako córka szofera i wzdycha do „księcia” bogatego syna pracodawców. Marzy o wzięciu udziału w jednym z przyjęć urządzanych w domu. Dziewczyna wyjeżdża za granicę,  powraca odmieniona. „Książę” jest nią oczarowany, tańczą na „balu”. W przeciwieństwie jednak do oryginalnej historii kopciuszka bohaterka ostatecznie nie wiąże się „księciem” ale jego bratem…

Mała Syrenka


Syrenka ratuje księcia, który wpadł do morza. Syrenka marzy o tym by odwiedzić świat ludzi. Jedynym sposobem by móc na stałe pozostać na lądzie jest pocałunek prawdziwej miłości.

Hollywood jak na razie nie zrealizowało wersji „baśniowej”. Historie Ariel znacznie przekształcono i  uwspółcześniono w dwóch wersjach.

  • Plusk


Film z Tomem Hanksem i Deryl Hannah w rolach głównych. Syrenka pojawia się w Nowym Jorku. Gdy wychodzi na ląd ma nogi, jednak po styczności z wodą jej ogon powraca. Głównym  zagrożeniem  i niebezpieczeństwem na drodze miłości Syrenki i zakochanego w niej przedsiębiorcy jest zainteresowanie naukowców niezwykła istotą.
Lekka komedia romantyczna

  • Akwamaryna


Wersja współczesna dla nastolatek. Dwie nastolatki znajdują Syrenę. Syrena zakochuje się w ratowniku, a dwie nastolatki chcą jej pomóc. Syrenka ma 3 dni by udowodnić swojemu ojcu, ze prawdziwa miłość istnieje. Lekka wakacyjna komedia romantyczna.


Żabi król



Książę został zamieniony przez zła czarownicę żabę. Zdjąć z niego urok może tylko królewna. W pierwotnej wersji braci Grimm czar z Księcia zostaje zdjęty gdy królewna z obrzydzeniem rzuca nim o ścianę, po tym jak spełniła złożoną mu obietnice, że przyjmie go w swoim domu jak gościa. Jednak w „powszechnej świadomości”  i późniejszych wersjach baśni, to pocałunek żaby przez królewnę, zdejmuje czar.  

  • Zaklęty książę


Wersja współczesna baśni i Żabim Królu. Książę i jego wierny sługa zostają zamienieni w żaby (w wyniku zemsty, gdyż książę był kobieciarzem). Książę czekał aż 500 lat na swoją wybrankę. Żaby trafiają na Manhattan, gdzie zwykła dziewczyna (Christina Appelgate) całuje żabę i zdejmuje czar. Jednak by czar został zdjęty na stale książę ma 3 dni na poślubienie swojej wybranki, jednak zamiast odnaleźć zwykła dziewczynę uwagę księcia przykuwa inna kobieta.
Lekki całkiem dobry film dobrze rozwijający wątki z krótkiej baśni.

Tajemnice lasu


Połączenie historii Roszpunki, Kopciuszka, Czerwonego kapturka, Jasia i magicznej fasoli w wersji musicalowej. Więcej tutaj.


Serial Once Upon time




Serial, w którym pokazano z nowej perspektywy większość znanych baśni i powieści baśniowych (Alicja w krainie czarów, Piotruś Pan, których to nie wymieniam w powyższym zestawieniu, ponieważ są to powieści). Ogromnym plusem tego serialu jest fakt, że charakteryzacja postaci baśniowych jest wzorowana na tych znanych nam z baśni Disney`a. (Bella nosi sukienkę taką jak jej Disney` owski odpowiednik, Arielka ma rude włosy). Fabuła serialu rozgrywa się współcześnie w małym miasteczku Storybrooke, gdzie żyją postaci baśniowe, (a w kolejnych sezonach serialu, gdzie scenarzystom skończyły się znane baśniowe postaci pojawiają się bohaterowie ze znanych „magicznych” historii, powieści) nie wiedząc kim naprawdę są. Serial opiera się na licznych retrospekcjach, w których pokazane są w nowej bardzo ciekawej wersji i interpretacji losy Królewny Śnieżki, Śpiącej Królewny, Małej Syrenki,  Jasia i Małgosi, Piotrusia Pana, Kopciuszka, Roszpunki, Rumplestiltskina, Pinokia, Czerwonego Kapturka. W serialu pojawia się nawet Mulan, postaci z Krainy OZ, wątek Króla Midasa (to już Mitologia), historia Frankensteina (powieść Mary Shalley), a nawet Robin Hooda, a w zakończeniu najnowszego sezonu zapowiedziano pojawienie się postaci z najnowszej bajki Disney`a Kraina Lodu. Serial zachowuje najważniejsze „baśniowe” zasady, według których dobro powinno zawsze zwyciężyć, najsilniejszą magią jest pocałunek prawdziwej miłości, istnieją klątwy, które można złamać, wróżki, magiczne przedmioty i eliksiry. W serialu jeden bohater czasami jest odpowiednikiem dwóch baśniowych postaci, motywy złych bohaterów są wyjaśnione (pewne wydarzenia sprawiły, że zła królowa stała się zła). Jeśliby porównywać rozwiązania zastosowane w tym serialu pod względem scenariusza, to bije on na głowę większość powyższych prezentowanych w tym zestawieniu filmów pełnometrażowych.